Lucas Ekeståhl Jonsson klar för Färjestad BK
Publicerad: 2019-04-25
Lagbygget
Den 23-årige backen Lucas Ekeståhl Jonsson ansluter till Färjestad. Han kommer närmast från spel i TPS i den finska ligan.

– Det ska bli riktigt kul att få komma till Karlstad, säger han.

Efter två säsonger i finska ligan med TPS väljer nu Lucas Ekeståhl Jonsson att flytta hem till Sverige och Färjestad. Sportchef Thomas Rhodin har varit i Finland vid ett par tillfällen och sett Lucas och han har gillat vad han sett.
– En rejäl och bra back i en bra ålder. Vi ser en stor utvecklingspotential i Lucas.

23-åringen beskriver sig själv som en spelare med bra speluppfattning.
– Jag har inte gjort så mycket mål utan gillar mer att sätta upp mina lagkompisar i fina lägen. Sedan tror jag att spelet i SHL kommer att passa min spelstil bättre än den finska ligan har gjort. Här är det väldigt mycket styrspel och det jag sett av Färjestad är ju att man vill ha mycket puck och att låta den gå i högt tempo. Det är ett spel som tilltalar mig. Att Färjestad som klubb har de ambitioner de har lockar ju såklart. Att spela i en klubb som alltid vill gå för guldet, ja det vill man ju göra, säger han.

Kontraktet med Lukas Ekeståhl Jonsson är skrivet på 2 raka år. Han beräknas anlända till Karlstad i anslutning till återstarten 6 maj.

lagbygget1920