FBK vann andra raka, efter förlängning mot Luleå
Publicerad: 2021-11-21
Matchreferat
Färjestad BK - Luleå HF 3-2 (1-1, 1-0, 0-1, 1-0). Det var, som vanligt, jämnt, tätt och tufft när FBK mötte Luleå. FBK tog en tidig ledning (Jacob de la Rose) men Luleå kvitterade i första perioden. I andra satte Jesse Virtanen 2-1 men gästerna kvitterade i tredje. I förlängningen avgjorde Linus Johansson för FBK redan efter 27 sekunder och bärgade två poäng åt hemmalaget.

Första perioden

Färjestad fick en kanonstart på matchen då Jacob de la Rose kunde trycka in en retur när Luleåmålvakten försökte blockera. Pucken låg dock lös och de la Rose kunde enkelt svepa in pucken vid vänsterstolpen.
Lagen hade sen sina perioder där de dominerade växelvis, det var få skott på mål och ännu färre heta målchanser. Efter fjorton minuter drog FBK på sig en utvisning och då kom kvitteringen. Julius Honka sköt från backposition och pucken satt högt på Henrik Haukelands klubbsida.
Det hettade till rejält mellan spelarna efter flera halvfula närkamper, domarna släppte flera misstänkta utvisningssituationer.

Andra perioden

Matchen fortsatte i samma spår som i första perioden, det var tätt, tufft och smågrinigt. FBK fick sitt första numerära överläge i matchen och hade ett par fina lägen för Daniel Viksten och Joakim Nygård. Jesper Wallstedt räddade första gången och Nygårds puck satt i utsidan av målburen.
Publiken bjöds på tuffa närkamper och spänning men inte på särskilt underhållande hockey.
Albert Johansson slarvade och Luleås Jack Connolly fick ett fritt läge nära mål men Connolly lyfte pucken högt över målet.
Efter sexton minuter klev Jesse Virtanen fram och passade bakåt till Joakim Nygård. Virtanen stack in mot målet, fick tillbaka pucken och vispade in den mellan benen på Luleåmålvakten. 2-1!

Tredje perioden

Luleå fick spela i numerärt överläge efter fyra minuter. FBK gjorde det bra i 1:50 i sitt boxplayspel men med 7 sekunder kvar kom 2-2 då Jack Connolly styrde in ett skott från Linus Omark.
Båda lagen spelade lite på säkerhet efter kvitteringen men så småningom var det FBK som började trycka på och skapade flera fina lägen att ta ledningen. Luleåmålvakten gjorde ett par högklassiga räddningar och Victor Ejdsells kanon tog i ribbans översida. Med 2:12 kvar drog retstickan Brendan Shinnimin på sig en utvisning i offensiv zon och FBK fick spela powerplay. FBK tryckte på rejält för ett segermål men Luleåmålvakten Wallstedt tog matchen till förlängning.

Förlängning

Matchen avgjordes redan efter 27 sekunder då Daniel Viksten rundade sin back på högersidan och bröt in mot mål. Pucken studsade ut till Linus Johansson som skickade in pucken via högerstolpen bakom en skymd Luleåmålvakt. 3-2-seger och 2 poäng åt FBK!