Vojtech Mozík klar för Färjestad BK
Publicerad: 2019-07-02
Lagbygget
Tjecken Vojtěch Mozík förstärker Färjestads backsida. Han kommer närmast från Vityaz Podolsk i ryska KHL.

– I am superexcited, säger han själv.

Efter att både Jesse Virtanen och Mikael Wikstrand lämnat för KHL fanns där två luckor att fylla. Nu tycker Peter Jakobsson att man gjort det i och med att Jonathon Blum och Vojtěch Mozík är klara.
– Jo men det tycker vi. Att få in de här två är vi nöjda med. Båda besitter en hög kvalitet och de kommer att bli ett bra vapen för oss kommande säsonger, säger Jakobsson.

Firma Jakobsson, Pennerborn och Hell var i Prag för ett möte med Mozík och har fått en bra bild av honom.
– En seriös kille som vet vad han vill. Han vet vad vi vill ha av honom och han kommer att leverera. Han har haft andra anbud att välja mellan men valde oss vilket vi är glada för, säger Jakobsson.

Vojtěch Mozík har två starka KHL-säsonger i ryggen där han totalt gjorde 55 (14+41) poäng på 112 matcher. Han har också spelat NHL (New Jersey Devils) och OS för Tjeckien. Nu är han redo för ett nytt äventyr i sin karriär.
– Jag är väldigt taggad över att få komma till Karlstad och Färjestad efter mina år i Ryssland. Jag har pratat mycket med Martin Sevc och Milan Gulas om Färjestad och de har bara sagt bra saker. Milan Gulas berättade att Färjestad har de bästa fansen i Sverige och Färjestad är en toppklubb så det ska bli jättekul att få komma dit och hjälpa laget till framgång, säger han.

Kopplingarna till Färjestad slutar inte där. Sedan en tid har Mozik en ny agent - den inte allt för obekante Radek Hamr.
– Radek har berättat mycket om Färjestad och han har ju själv spelat där ganska länge. Att sedan få träffa GM, tränare och medical här i Prag var också trevligt. Vi pratade lite spel och annat så jag kommer inte till Karlstad med helt blanka papper vilket är skönt.

Kontraktet med Vojtěch Mozík är skrivet på 2 år och han ansluter till laget i samband med återsamlingen i slutet av juli.

Här är några Mozík-highlights!

{!A}