Emma är redo att möta hemmapubliken
Publicerad: 2022-09-23
inför match
Premiären är gjord. Resan till Falun slutade med en 3-2 seger för Färjestad och tre fina startpoäng. Nu väntar hemmapremiär i morgon lördag då Mora IK kommer på besök.
– Det ska bli jättekul att få spela hemma i Löfbergs Arena, säger Emma Murén.

Vi sitter och snackar i det omklädningsrum som ska permanentas som damernas. Något som blivit möjligt i och med att Tingvalla Isstadion nu öppnat och härbärgerar klubbens yngsta, vilket samtidigt lättat på trycket i Löfbergs Arenas befintliga korridorer och omklädningsrum.
– Just nu ser det ut som ett vanligt omklädningsrum, men under hösten kommer det att justeras en aning i och kring omklädningsrummet så att det blir mer hemtrevligt. Det blir vårt, vi får våra egna platser och kan ha våra grejer på samma ställe. Det kommer att bli grymt och i en förlängning också bra för sammanhållningen i gänget, säger Emma.

På vilket sätt?

– Jag tänker att vi kommer att hänga mer tillsammans i laget när vi har ”vårt eget” så att säga. Att man kanske kommer hit tidigare än man behöver till träning och match, samtidigt som man kanske inte har lika bråttom hem efteråt. Det kommer att ge en hemkänsla och det är vi så tacksamma för. Det finns fortfarande mycket att jobba på när det gäller damverksamheten, men jämfört med många andra klubbar högre upp i seriesystemet så har vi det väldigt bra, och kommer att få det ännu bättre här, menar Emma.

Nu väntar hennes första möte med en hemmapublik i Löfbergs Arena.
– Jag har sett fram emot den här dagen ganska länge nu. Vi är laddade för att göra en bra match och går såklart för en vinst.

Premiären i Falun var en jämn historia. Vad tar ni med er för erfarenheter från förra helgen?

– Det fysiska spelet är väl det som kommer först i tanken. Tacklingar är ju tillåtna i damhockeyn nu och det var en hel del av den varan senast. Det gäller att se upp på ett helt annat sätt än tidigare, vilket innebär att vi måste vara smartare på isen och låta pucken göra jobbet. Det är en liten läroperiod för oss alla med tacklingarna, både att ge och att ta, men det är en del av spelet så det är bara att lära sig. Ju fortare desto bättre. Rent spelmässigt kan vi mer, men det är tidigt på säsongen och vi kommer att ta steg framöver och bli bättre. Känslan inför lördagen är god och vi är alla laddade att få gå ut inför vår egen publik och bjuda allihop på en bra match i morgon, säger Emma Murén.

Matchen mot Mora IK startar klockan 14:00. Biljett kan du köpa via länken nedan.
{!A}