AJ: – En bra helg trots allt
Publicerad: 2019-02-25
Junior
Det var långresa för J20 i helgen då bortamöten med Timrå och Skellefteå stod på schemat. En vinst och en förlust kom med hem i bagaget.
– Totalt sett en bra helg. Jag är nöjd med killarnas insatser, säger tränare Andreas Johansson.

Norrlandsturnén startade upp i Timrå i lördags, och den startade upp med en kanonstart.
– Vi gick ifrån ganska tidigt och hade 4-1 med oss in i första paus. Därefter kontrollerar vi matchen och ser till att säkra upp alla tre poängen, säger Johansson som berömmer försvarsspelet i matchen.
– De vinner skotten ganska klart (34-19) men vi har koll på grejerna och tar hem matchen.

Vidare till Skellefteå på söndagen och även där såg det bra ut. Efter en jämn och mållös öppningsperiod så trampade Färjestad gasen i botten rejält i den andra. Inom koppet av 9 minuter så hade man satt tre puckar i nät och skaffat sig ett ypperligt läge inför fortsättningen av matchen. Men i den här matchen så lyckades man inte hålla emot fullt ut.
– De gör fyra mål på oss i vårt boxplay. Vi släpper inte in något i fem-mot-fem och trots att vi förlorade matchen så finns det massor av bra saker att ta med sig hem, menar Johansson.

Färjestad toppar fortsatt tabellen och Andreas Johansson tycker om vad han sett av gruppen efter att serierna delade sig.
– Verkligen. För att ta söndagen som exempel så får vi med oss värdefulla läropengar ur en sådan match. Skellefteå kom med ett ruskigt vasst lag och vi släpper som sagt inte några puckar i fem-mot-fem. Det är ett gott driv i gruppen och vi får betalt för det hårda jobbet killarna lägger ner i sin träning. Kul att se, och framförallt ska det bli väldigt spännande att se vad den här gruppen kan åstadkomma framöver, säger Johansson.

MATCHFAKTA

TIMRÅ IK - FÄRJESTAD BK

2-5 (1-4, 0-1, 1-0)
Mål, TIK: Oscar Ingesson, William Ignberg Nilsson. FBK: Wilson Johansson 2, André Fredriksson 2, Anton Klint.
Skott: 34-19 (8-11, 13-3, 13-5)
Utv, TIK: 5x2 FBK: 2x2, 1x5, 1x20)

SKELLEFTEÅ AIK - FÄRJESTAD BK

4-3 (0-0, 1-9, 3-0)
Mål SKE: Liam Nilsson 2, Albin Sundsvik, Johan Warg. FBK: Anton Klint, Daniel Andersson, Wilson Johansson.
Skott: 33-21 (10-9, 11-9, 12-3)
Utv, SKE: 5x2 FBK: 6x2, 1x5, 1x20

Stefan Eriksson