Alexander Johanssons sköna comeback
Publicerad: 2019-03-14
Eftersnack
Efter lång skadefrånvaro fick Alexander Johansson reda på att han äntligen skulle få spela match igen.
– Det var mycket vilja och taskig timing i början men i andra kom jag in rätt bra i det, säger en mycket glad "Alex" efter matchen.

När Alexander Johansson vaknade hemma i morse hade inte en aning om att han skulle spela match samma kväll mot Djurgården. Han har varit borta fyra och en halv månad pga skada och inte spelat match sedan 30 oktober. Men när han kom till Löfbergs Arena för matchvärmning på förmiddagen kom tränaren Johan Pennerborn med ett glatt besked.
– Ja, det var lite sjukdom i laget och så, så att de tyckte att det var tillfälle jag skulle testa, berättar "Alex".
Vad tänkte du då?
– Är jag redo?
– Det har bollats lite fram och tillbaka på slutet, har tränat stenhårt i fyra veckor och spelade med J20 i helgen.
Hur kändes det att äntligen kunna spela match igen?
– Det var mycket vilja och taskig timing i början, skrattar han.
– Det var svårt att hålla reda på motståndare, medspelare och mina egna skridskor ibland. Men i andra kom jag in rätt bra i det, fick lite bra forechecksituationer och vi gjorde mål.
– Men det var jätteskoj, verkligen!
"Alex" var inblandad i Martin Johanssons 2-1-mål i mitten av andra perioden, hans första poäng i SHL sen oktober.
Du spelade 11:17 minuter ikväll, var det lagom?
– Absolut lagom, jag vet inte om jag fixat så mycket mer. ler han.
– Nu efteråt är jag trött i huvudet och trött i kroppen men konditionen var det inget fel på.
– Jag är glad, har varit trött på att se matcher från pressläktaren.

Att möta Djurgården i SHL skiljde sig mycket från matchen med J20 i lördags.
– En aning, det är klart att det är skillnad, man möter män istället för pojkar.

Nu vann ni serien, vad talar för att ni ska längre i slutspelet än en kvartsfinal i år?
– Vi har ett bredare lag i år, vi har spelare som klivit fram, se Oskar (Steen) Och Gustav (Rydahl), med en sån tredjekedja blandat med en het målvakt och bra special teams kan man gå långt.