Färjestad laddar för nästa runda
Publicerad: 2022-03-09
Damkval
Damernas playoff till SDHL går in i omgång två och för Färjestad innebär det Malmö som motståndare. Bäst av tre gäller och första matchen är nu på torsdag i Löfbergs Arena.
– Det kommer bli tajta matcher och fortsätter vi spela som vi gjort de senaste matcherna så har vi goda möjligheter att vinna, säger tränare Silje Holös

Malmö, som vann Damallsvenskan södra, gick vidare från Play Off 1 genom att besegra Haninge Anchors i två raka matcher. Första matchen var en jämn tillställning som avgjordes först efter straffar. I den andra matchen var det Malmö för hela slanten och segern skrevs till klara 8-0.

En av de tongivande spelarna i Malmö är Agata Sarnovska. Den landslagsmeriterade tjeckiska forwarden stod för fem mål på två matcher mot Haninge och är en spelare som Färjestad måste se upp med.
– Sarnovska är riktigt duktig så henne får vi se upp med, men Malmö har även sju danska och två norska landslagsspelare i truppen. Vi förväntar oss tufft motstånd men vi är redo och förberedda på riktigt tajta matcher, säger Holös.

Färjestad har haft en del spelare på skadelistan senaste tiden. Glädjande nog så kunde Holös stryka två från skadelistan förra veckan.
– Ja, Julia Martinsson och Elin Benn gjorde ju båda comeback i helgen och nu har de lämnat klartecken för fortsatt spel, säger en hon.

Färjestad börjar hemma på torsdag för att sedan fortsätta med match 2 nere i Malmö.
Skulle det vara 1-1 i matcher efter lördagens match så spelar en sista avgörande match på söndag. Även det i Malmö.

Play off 2 Malmö – Färjestad

Match 1: Torsdag 10 mars 19.00, Löfbergs Arena
Match 2: Lördag 12 mars 12.25, Malmö Isstadion
Match 3: Söndag 13 mars 13.10, Malmö Isstadion (eventuellt)

I den andra Play Off-mötet står det mellan Skellefteå och Björklöven.
Vinnarna i dessa två play off-möten ställs sedan mot varsitt SDHL-lag.

Mattias Westman