Rynos hattrick visade vägen
Publicerad: 2019-04-14
Eftersnack SF5
Med kniven på strupen i måstematchen hemma mot Djurgården visade Färjestad och Johan Ryno hur bra man är. Ryno visade vägen genom att göra 1-0, 3-0 och 4-0.
– Bra match rakt igenom, säger Ryno nöjt.

Färjestad hade kniven på strupen i den femte semifinalen och då vinner man med hela 8-2! Helt sanslösa siffror i en slutspelsmatch och centern Johan Ryno visade vägen med sina tre mål.
– Jättekul att göra mål givetvis men det är lite tillfälligheter också, säger Ryno.
1-0.målet?
– Tanken är väl inte att göra mål, direkt, ska egentligen bara stöta till pucken med klubban men vi tar dem också, ler han.
Pucken studsade lite framför DIF-målet när Ryno svingade till pucken och den for in bakom en överraskad Adam Reideborn i bortamålet.
2-0?
– Har PP-spel, fantastiskt pass av "Lilliz" (Marcus Nilsson), det var bara att skjuta.
4-0 kom i början av andra perioden.
– Hade en liten kamp med Wirtanen (DIF-centern), lyckas få med mig pucken och när backen tar bort Rydahl, går jag på eget avslut och får upp den högt på första stolpen, säger Ryno.
Ett klassavslut där Ryno kallt väntade ut Reideborns drag och när han gick ner på benskydden uppstod luckan vid hans högra axel och exakt där lyfte Ryno upp pucken i nättaket.

Ni gör en hegjuten insats ikväll?
– Bra match rakt igenom, kommer ut direkt i första perioden och tar kommandot, säger FBK-centern.
– Sen släpper vi inte på gasen utan fortsätter att köra och det är då är vi som bäst. Vi är ett lag som ska åka mycket skridskor och styra matchbilden.

Och skönt för dig med ett hattrick, du förväntas ju vara en ledande spelare?
– Inte bara en spelare som ska leda laget, alla måste bidra och göra sitt och det tyckte jag att vi gjorde idag.

8-2, det kunde knappt ens ha drömt om före matchen?
– Nej, ler han, det är inte så det sett ut i slutspelet hittills.
– Men det är 0-0 när pucken släpps på tisdag och en helt ny match.
Ett fullsatt Globen, 13850 åskådare, väntar på tisdag.
– Vi kommer också att ha många fans så det blir nog en härlig kväll, en fantastisk utmaning men vi ska ta tillbaka serien till Löfbergs på torsdag!

Webredakt Hans-Göran Bäckström