FBK vann målkalas i Malmö
Publicerad: 2019-02-12
Matchreferat
Malmö Redhawks - Färjestad BK 5-6 (1-2, 2-3, 2-1). Det bjöds på rena målfyrverkeriet där FBK gick upp till 5-1-ledning tidigt i den andra perioden. Malmö jagade och satte 6-5-reduceringen med tre minuter kvar men FBK kämpade heroiskt och tog tre tunga poäng.

Första perioden

Färjestad fick en drömstart med mål redan efter 17 sekunder. Man fick en snabb spelvändning där Jesse Virtanen sköt från höger och pucken tog i sargen bakom mål. Där stod Michael Lindqvist som enkelt lyfte upp pucken i tomt mål då målvakten Cristopher Nihlstorp inte hann tillbaka.
FBK visade upp en härlig fart och satte tvåan efter 3:51 då Oskar Steen sköt sin egen retur förbi en skymd hemmamålvakt.
Malmö hade sitt första skott på mål efter 7:53 som Adam Werner räddade. Efter ett matchstraff på Axel Ottosson blev det desto svettigare för Werner och FBK. Fem minuters powerplay ska innebära mål och 1-2 kom logiskt då Frederik Storm styrde upp pucken i högerkrysset.
Malmö fortsatte med en man mer och hade en puck, via Werner, i stolpen. FBK kom kort efter, med en man mindre på isen, två mot en men Linus Johansson träffade högerstolpen.

Andra perioden

FBK fullständigt chockstartade i andra perioden och gick från 1-2 till 1-5 på 1:33. I powerplay stänkte Jesper Olofsson först upp pucken i högerkryset. Redan i nästa byte åkte Joakim Nygård mellan två hemmabackar och lyckades stöta in pucken mellan benen på Nihlstorp. Minuten senare spelade FBK med flera snabba passningar där Lindqvist istället för att skjuta spelade tillbaka till Olofsson som tryckte in pucken då Nihlstorp var helt bortspelad. 1-5 efter 2:40!
Malmö tog timeout och lyfte upp spelet och fick utdelning i sjunde minuten genom Max Görtz´s närskott. 2-5!
Hemmalaget fortsatte att spela tuffare och FBK tog timeout i femtonde minuten med stabilare spel som resultat. En utvisning spökade till det och då kom 3-5-reduceringen från Carl-Johan Lerby.

Tredje perioden

Konstantin Komarek fick ett tidigt friläge som FBK-målvakten räddade. Båda lagen hade sen varsitt resultatlöst powerplay.
Malmö jagade ytterligare reducering men FBK höll dem på utsidan på ett bra sätt och hade dessutom fina kontringar.
När Malmö drog på sig en utvisning så kom 3-6-målet, Jesper Olofsson stänkte upp pucken i vänsterkrysset.
Svaret kom omgående då Henrik Hetta minuten senare satte 4-6 med nio minuter kvar att spela.
Spänningen ökade då Lerby tryckte in 5-6 via FBK-spelare med drygt tre minuter kvar.
FBK´s Michael Lindqvist missade ett friläge och Malmö plockade ut sin målvakt med 1:20 kvar. Det blev en gastkramande avslutning där Werner gjorde ett par fina räddningar för FBK och Karlstadslaget tog tre tunga poäng.