FBK Esports topp-4 i Europa
Publicerad: 2020-06-08
esport
ECL (European Championship League) är nu avslutat och FBK Esports kan stoltsera med att vara placerade topp-4 i Europa. Efter en tung semifinalförlust mot Linköpings HC tvingades laget att lämna slutspelet, dock med hedern i behåll. Prestationen har varit god och resultatet speglar det långsiktiga arbetet med att skapa kontinuitet och styrka i laget.

Johan ”Jerkix” Eriksson har gjort ett gediget arbete med att underhålla fansen, och har tillsammans med Färjestads speaker Mattias Westman agerat kommentator under nästan varje match. Det tillsammans med lagets insats har bidragit till att fansen på riktigt har börjat få upp ögonen för sporten.

– Johan, vad är din känsla efter att ECL nu är över?

– Jag har såklart en bra känsla! Det var tidigt bestämt att jag själv skulle ha en backup-roll och därmed inte spela några matcher om inget oväntat skulle ske, så jag är helt tillfreds med min roll i laget. De grabbar som till slut formade den tilltänkta startsexan fick egentligen alldeles för kort tid på sig att spela ihop sig inför säsongen. Det var ju egentligen bara Christoffer ”Maise” Berntsson som behöll sin plats från den trupp vi hade i eSHL. Robin ”Rubituss” Söderqvist bytte position och flyttade ner till vänsterbacken medan fyra nya spelare till startsexan värvades in.

Hur tycker du att laget har presterat?

– Trots den rejäla spelaromsättningen lyckades laget under säsongen bygga ihop någonting riktigt bra som slutade med en semifinal. Att ett lag med majoriteten svenskar tar sig hela vägen till semifinal i ECL har inte skett på flera år, så det är en grymt bra prestation att kunna titulera sig som topp-4 i Europa! Jag är grymt imponerad över hur laget spelat ihop sig under säsongen, och det är kul att se resultatet av all träning inför slutspelet där vi verkligen fick se FBK Esports från sin bästa sida.

Hur är känslan att vara en del av laget, känner ni fansens stöd?

– Verkligen! Det är kul att FBK Esports börjat locka till sig allt fler tittare och supportrar. Vi har vuxit så det knakar både på Twitch, där vi sänder våra matcher, men även på sociala medier främst via Instagram som många tycker om att följa oss. Kort och gott har det varit en riktigt kul säsong både på den virtuella isen och vid sidan av då det såklart är inspirerande för laget att så många följer och hejar på oss.

Vad blir viktigt för att ta nästa kliv?

– Många av lagen vi ställs emot i ECL har flera år på nacken tillsammans. En viktig del i att bli bäst är såklart att fortsätta bygga kemi mellan spelarna på isen. Det får man egentligen bara genom att fortsatt spela tillsammans. Jag tror med andra ord att det som gäller för att FBK Esports ska ta nästa kliv är att försöka behålla den fina kärnan vi har i truppen. Pusselbitarna för ett framgångsrikt lag finns redan på plats, det gäller bara att fortsätta bygga och inte bli alltför tillfreds med det som presterades denna säsong. Vi behöver fokusera på hur vi kan göra det ännu bättre nästa säsong och fortsätta ta kliv framåt.

Nästa turnering väntas bli eSHL som åter drar igång till hösten.

Projektledare Albin Tyllgren