Lovande målvakt klar för Färjestad BK
Publicerad: 2022-04-29
Akademien
En ung italiensk jätte - ord lätta att ta till när man pratar om 17-årige Damian Clara. Han tar nu sina 197cm och 94kg och flyttar från Salzburg till Färjestads U20 för att utvecklas.

– Red Bull Salzburg är en bra klubb, men den ligger i Österrike. För min egen utveckling så känner jag att jag behöver ta ett nytt steg, och Sverige har en väldigt fin hockeykultur och att spela i den svenska juniorligan är ett steg upp för mig, sett till både spelet och att man som spelare exponeras för en större publik. Mitt första mål i karriären är ju att bli en professionell ishockeymålvakt, säger Damian Clara.

Fredrik Jonsson är junioransvarig i Färjestad BK och han är nyfiken på sin nya rekrytering.
– ”Masken” och Daniel Hansen har tillsammans med sina samlade kontakter gjort en bra scouting gällande Damian. Det är en mycket lovande målvakt som vi nu skrivit ett 2-årigt juniorkontrakt med. Förhoppningen är såklart att han ska anta utmaningen och utvecklas så att vi får se honom i a-laget framöver, säger Jonsson.

För Damian Clara blir det ännu ett äventyr. Från att som 14-åring lämna Brunico, sin lilla hemstad i norra Italien, för en europeisk metropol som Salzburg och nu vidare till Karlstad - det är en modig resa att göra som 17-åring.
– Jag känner att jag kommer till en klubb som kommer att ta väl hand om mig. Det jag vet om Färjestad BK är att det är en klubb med fina anor och att man alltid strävar efter att vara ett topplag. Det finns mycket kunskap i organisationen, avslutar han.