Seger för U20 efter dramatisk final
Publicerad: 2022-08-21
Försäsong
Färjestad BK kunde till slut, och efter stor dramatik, ta hem den egna träningsturneringen U20 Super Challenge. Martin Skärberg kunde pricka in segerpucken i förlängningen till stor glädje för laget och de 500 på läktarplats.

Turneringen, som startade i onsdags, nådde sitt slut idag då finalen spelades i Löfbergs Arena. Att det var just Frankrike och Färjestad som möttes i finalen var logiskt sett till veckans matcher. Det var en jämn match redan i gruppspelet. Den kunde Färjestad till slut vinna med uddamålet, 3-2.

Idag såg det ut att bli lika jämnt. En mållös första period gav inga indikationer på något annat. När så Frankrike trampade igång i andra, och tidigt skaffade sig en tvåmålsledning funderade man på om hemmalaget skulle kunna mobilisera krafter att ta sig tillbaka.

Färjestad fick in en viktig reducering (Elliott Ståhlberg) innan perioden var slut, och den red man vidare på när den tredje startade. Alxenader Artursson kvitterade efter dryga tre minuter, och tre minuter senare satte Martin Skärberg 3-2 och vändningen var ett faktum.

Men fransoserna gav allt annat än upp. Efter 16.35 så var kvitteringen även den ett faktum och matchn gick till förlängning och spel 3-mot-3. Chanserna varvades i högt tempo mellan lagen, och de båda målvakteran fick spela på sin allra högsta nivå för att hålla pucken utanför sitt när.

Efter 3.57 i förlängningen tog dock Martin Skärberg vara på en möjlighet, gled in från vänsterkanten och satte pucken högt i nät och turneringssegern klar.
{!A}

MATCHFAKTA

U20 SUPER CHALLENGE - FINAL

FÄRJESTAD BK - FRANKRIKE

4-3 (0-0, 1-2, 2-1, 1-0)
Mål, FBK: Martin Skärberg 2, Martin Johnsen, Elliot Ståhlberg. FRA: Emil Tavernier 2, Llies Djemel.
Skott: 39-27 (9-10 ,14-12, 13-2, 3-3)
Utv, FBK: 3x2 FRA 8x2
Publik: 525