FBK nollade serieettan Linköping
Publicerad: 2018-10-06
Matchreferat
Färjestad - Linköping 3-0 (1-0, 1-0, 1-0). Ett superladdat FBK tog emot seriettan Linköping och vann matchen på ett mycket imponerande sätt. Man var hetare, intensivare, skapade klart mest chanser och vann skotten med hela 34-12. Åslund, Ryno och Nygård målskyttar och Svensson höll första nollan för säsongen

Första perioden

Ett riktigt laddat FBK mot serieledarna Linköping och första dubbelutvisningen kom redan efter 37 sekunder. FBK spelade med en helt annan attityd än i de senaste matcherna och vann närkamperna, var snabbare med pucken och hade flera långa anfall.
I femte minuten sköt Per Åslund ett närskott som tog i ribbans undersida. Pucken rann tillbaka till Jens Westin som skickade in pucken mot mål igen och nu satt den. Åslund styrde perfekt in pucken mellan benen på Jacob Johansson i LHC-kassen.
Båda lagen hade varsitt resultatlöst numerärt överläge men i spel fem mot fem var detFBK laget som styrde.
Rättvist 1-0 i paus efter klara 11-2 i skott.

Andra perioden

Mönstret från första perioden höll i sig och det var FBK som var spelförande, man skapade också lägen till 2-0 men LHC-målvakten räddade. FBK fick powerplay och då kom målet efter fint PP-spel. Åslund hittade in till Johan Ryno framför mål och han kunde direktskjuta in 2-0-pucken i trakten av vänsterkrysset efter 6:28.
Tre minuter senare hade Ryno liknande läge men fick inte träff på pucken. I trettonde minuten kom gästernas klaraste målchans men Johan Södergran missade det öppna målet, han var lite ur balans.
LHC började spela aggressivare med högre press och hade några bra minuter. Södergran fick sitt andra vassa läge men Markus Svensson i FBK-kassen räddade starkt. Hemmalaget fick ett powerplay i periodslutet och det var mycket nära fler mål men LHC höll rent. Skotten var 14-3 i hemmafavör och 2-0 kunde varit mer.

Tredje perioden

LHC var tvungna att gå på offensiven men det var FBK som skapade lägena, hete Åslund hade ett rungande slagskott i ribban efter tre minuter. 3-0 kom efter sju minuters spel då Joakim Nygård nära mål gjorde några snabba dragningar och svepte in en backhand mellan benen på LHC-målvakten.
Målet sänkte moralen lite hos gästerna även om man försökte spräcka nollan. I trettonde minuten hade Södergran fritt mitt framför mål men Svensson gjorde en publikfriande plockräddning. Snyggt!
FBK hade å sin sida lägen till ytterligare mål där Johansson räddade i bortamålet.

En imponerande laginsats där alla spelade med fokus, intensitet och en härlig inställning. Markus Svensson fortsätter att imponera mellan stolparna och höll första nollan.