Medlemmarna är ett fundament för en stark förening
Publicerad: 2021-04-28
Föreningen
För många av oss, som är uppväxta i den svenska föreningsrörelsen, är medlemskapet i vår förening en självklarhet. Det kan vara den lokala småklubben där dina barn är aktiva, eller som i supportern Sebastians fall – Färjestad BK.

– Färjestad BK är min klubb och för mig är det en självklarhet att inte bara stötta från läktaren utan också vara medlem i föreningen, säger han.

Färjestad BK gör en resa där fokus på medlemmarna är en av de viktiga hörnstenarna.
– Medlemmarna är klubbens ägare, och har vi inga medlemmar så blir vi ganska ägarlösa. Utifrån det resonemanget så är det för oss som förening av yttersta vikt att vi har engagerade medlemmar. Det är ju där allt börjar, så för oss som är satta att förvalta vår förening är det viktigt med engagemanget och otroligt viktigt att vi fortsätter att lyssna, ha en transparens mot våra medlemmar, ta till oss den input som kommer och hela tiden jobba för att förbättra oss på alla plan, säger Lars Appelqvist, ordförande i Färjestad BK.

För Sebastian är det en självklarhet att vara medlem i klubben han följer i vått och torrt.
– Ja det är det. Dels är det ju ett sätt att visa sitt stöd, men det viktiga för mig är att man faktiskt har en röst i föreningen. Som medlem får du en större insyn i verksamheten och du har en röst som alla andra på ett årsmöte. Jag är en förespråkare för den svenska 51%-regeln där medlemmarna alltid måste äga 51 procent av föreningen. Det är en garant för att det aldrig blir som i vissa andra delar av sportvärlden där du har en ägare som i princip kan göra som den vill. Ett tecken på det är ju det senaste i fotbollsvärlden där ägarna till några av de största klubbarna fick för sig att starta en stängd superliga. Där fick vi dock se hur ett starkt supporterskap kan te sig, och hur stark kärleken till sin klubb är, säger han.

Hur tänker du?

– För väldigt många människor är kärleken och hängivenheten till sin klubb det största som finns i livet. Det är en livslång kärlek och när någon vill den ont så försvarar man den. Kanske svårt att förstå för en som aldrig känt så, men den typen av människor finns även kring Färjestad BK. En stark medlemsbas är oavsett sport en garant för en stark förening.

Hur ser dina visioner ut för Färjestad BK?

– Vet ju att vår VD Stefan Larsson har sagt att han drömmer om ett årsmöte i Löfbergs Arena där alla platser är fyllda. Den drömmen delar jag, men förstår också att resan dit är lång och vi måste alla hjälpas åt för att nå dit. Men utan ambitioner kommer man sällan någonstans så det är bara att fortsätta jobba. Tycker att det blivit mycket bättre de senaste åren, både med inställningen till medlemmar liksom medlemskommunikationen. De här fredagsmailen som kommit nu i vår har ju varit riktigt trevliga. Men tänker också på ett väldigt välbesökt digitalt medlemsmöte under säsongen. Sånt ser jag gärna mer av. Klubben kan bli bättre, men de steg som tas är i rätt riktning, säger han.

Hur får vi fler att vilja bli medlemmar i klubben?

– Som jag sa, klubben gör många bra saker i medlemsfrågan. Men jag kan ju tycka att har man som Färjestad i runda slängar 100 000 som följer klubben i sociala kanaler så borde det ju inte vara en omöjlighet att bli 10 000 medlemmar ganska så snabbt. Det är ju en sak att sitta och tycka saker i ett flöde, en sak att vara medlem och faktiskt ha en ”riktig” rätt att tycka. Som medlem har du alltid en kanal in i klubben. Jag önskar att fler väljer det alternativet, avslutar Sebastian.
{!A}