Färjestad föll i Linköping
Publicerad: 2018-12-28
Matchreferat
Linköping HC - Färjestad BK 5-4 (1-0, 3-2, 1-2). Hemmalaget tog kommandot i matchen och ledde med 2-0, 4-1 och 5-2. FBK jagade ikapp till 5-4 i tredje och var nära kvittering på slutet men förlorade för första gången mot LHC denna säsong.

Första perioden

LHC fick en drömstart på matchen när Lukas Bengtsson bombade in 1-0-pucken redan efter 11 sekunder. FBK-målvakten Markus Svenssons jobb förvårades av att pucken styrde lätt på FBK-spelare upp i vänsterkrysset.
Men det var gästerna som tog över spelmässigt och Johan Ryno hade två ypperliga lägen men Jonas Gustavsson i hemmamålet räddade.
Linköping fick första numerära överläget med det var FBK som fick målchanserna. Gustav Rydahl och Joakin Nygård bröt uppspel och kom halvfria men Gustavsson räddade dubbelt upp.
Jimmy Andersson hade ett skott i vänsterstolpen efter elva minuter och FBK´s Marcus Nilsson fritt läge i den trettonde men LHC-målvakten stod ivägen.
FBK drog på sig två raka utvisningar och LHC fick spela fem mot tre i hela 1:22. Chad Billins hade två jättelägen att öka på ledningen för LHC men Svensson i FBK-målet gjorde två enorma räddningar.

Andra perioden

Hemnalaget fick åter en fin start på perioden och gjorde 2-0 efter två minuter då Joe Whitney stötte in en retur.
Reduceringen kom fyra minuter senare då Jesper Olofsson bröt på anfallsblå och spelade fram till Gustav Rydahl som var helt fri. Rydahl drog pucken åt höger och petade retfullt in den mellan benen på Gustavsson.
Hemmalaget gjorde dock 3-1 efter ett riktigt felpass av FBK-backen Robin Press. Fredrik Karlström var helt fri och tryckte upp pucken i högerkrysset.
FBK hade några långa anfall där det osade reducering men istället kom 4-1 då Broc Little liggande kunde slå in en retur.
Michael Lindqvist såg med ett direktskott till att det var 4-2 in i paus efter ett direktskott och bra förarbete av Martin Johansson.

Tredje perioden

FBK fick sitt första powerplay men det blev resultatlöst. LHC fick nästa PP men det var FBK´s Nygård som fick bästa chansen men Gustavsson räddade friläget.
I sjunde minuten kom 5-2 då Broc Little tryckte in pucken vid den vänstra stolpen och matchen kändes avgjord.
Med tretton minter kvar bjödes det på riktigt böljande hockey med vassa målchanser åt båda håll.
I trettonde minuten kunde snabbe Joakim Nygård hinna först på en långpuck, hann rundade målet och trädde in pucken köksvägen när Gustavsson inte hann över.
Och när Martin johansson stötte in 5-4 efter klapp-klapp-spel med fyra minuter kvar blev det riktigt spännande.
FBK fick powerplay med 3:21 kvar och plockade målvakten med 1:43 kvar och tryckte på för en kvittering. En fullsatt SAAB-arena kunde dock mana på sitt lag och se Linköping vinna med 5-4.

FBK lyckades inte vända ett nytt underläge och föll mot LHC för första gången denna säsongen.