Lennström matchvinnare mot Brynäs
Publicerad: 2023-01-19
Eftersnack
Färjestads backstjärna Theodor Lennström visade åter att han är oerhört viktig i ett skadedrabbat lag. Mot Brynäs blev han matchvinnare med två snygga mål.
– Så länge vi vinner så spelar inte mina egna poäng nån roll, säger Lennström efter matchen.

Det såg imponerande stabilt ut under de två första perioderna borta mot Brynäs. Bra kontroll på matchen och en till synes stensäker 2-0-ledning.
Men på några olyckliga minuter var det hastigt och mindre lustigt 2-2.
– De får två skitmål, det var lite tufft men vi kommer tillbaka på ett bra sätt, har en del lägen och lyckas till slut göra trean, säger Theodor Lennström.
– Jag tycker vi gör en riktigt, riktigt bra bortamatch och var värda segern.
FBK-backen var ytterst delaktig i att det blev tre poäng ikväll för han stod för, förutom ett bra defensivt spel, både 2-0 och avgörande 3-2-målet.
En imponerande insats idag från din sida, vad säger du om dina mål?
– Första målet var det klapp-klapp-lir rakt igenom och en fantastisk direktpassning från Joel, det var bara att ta emot den och få upp pucken, säger 28-åringen.
Jo, visst var det ett oerhört snyggt mål där Joel Nyström direktpassade till Lennström som blev helt ren på högersidan och nästan ett tomt mål att skjuta på när målvakten Anders Lindbäck inte hann över.
– Vid andra målet så fick jag en bra passning och de (Brynäs) åkte och bytte och jag lyckades skjuta där jag siktade.
Lennström hade rena motorvägen på vänsterkanten när hemmaspelarna bytte på andra sidan och han kunde sätta fart mot målet. Framme vid tekningscirkeln så lossade han på stora kanonen och pucken satt stenhårt på högersidan, precis över Lindbäcks benskydd.
– Det är svårt för målvakten att ta den i den höjden så det var skönt att se den gå in.

Färjestad har nu nio raka matcher med poäng, varav åtta är vinster.
Imponerande med tanke på alla skador ni har och har haft tidigare?
– En otrolig styrka vi har i gruppen och ett spelsystem som vi kan falla tillbaka på som alla litar på, säger "Teddan".
– En eloge till alla i laget som steppar upp och visar vilken bredd vi har i laget.
– Det är många gubbar som får logga mycket istid nu som kanske inte gjort det tidigare under säsongen, jag är stolt över gubbarna.

Jag tror att "gubbarna" är ganska stolta över Lennström också för nu är han uppe i 26 poäng på 23 matcher, fördelat på 11 mål och 15 assist. Flest mål av alla backar trots 10-12 matcher färre spelade.
– Så länge vi vinner så spelar inte mina egna poäng nån roll men om de hjälper till så att vi vinner så är man alltid nöjd, såklart, säger han ödmjukt.
Ikväll hjälpte de till väldigt mycket.
– Ja, idag gjorde det ju verkligen det så då är det extra kul när man är en stor del av det.