Dam: Segrar och utökad serieledning
Publicerad: 2018-12-09
Dam
Damerna kramade ur det sista krafterna i benen inför ett välförtjänst juluppehåll. Seger i går och ytterligare en vinst via straffdrama i dag gör att truppen får fira jul som serieledare.
– Vilken första halva på säsongen, säger en nöjd Henrik Rehnberg.

Färjestad åkte i går till Västerås för att möta Västerås IK Ungdom. En match som trots dominans från bortalaget innehöll lite nerv. Färjestad kunde dock rida ut stormen och vinna komfortabelt med siffrorna 5-1.
– Vi gjorde vad vi skulle på rätt lite folk så jag är nöjd, säger Rehnberg.

På söndagen väntade seriefinal när Sandvikens IK kom på besök till Karlstad. Matchen började i ett högt tempo och man märkte att det var två lag som ville mycket. Utvisningarna duggade tätt och Färjestad kunde både försvara sig bra i boxplay samt sätta dit två kassar i numerärt överläge.
– Härligt med utdelning i dessa spelformer eftersom vi just tränat på detta i veckan, säger en nöjd tränare.

Andra perioden blev en något tillknäppt period med ett Färjestad som skapade tillräckligt med lägen för att öka på ledningen men ett Sandviken som ville annat och fick utdelning på sin chans. 2-1 var ett faktum och matchen blev där en nagelbitare.
– Matchen bytte lite skepnad efter att vi inte satte våra lägen och därmed bjuder in Sandviken i matchen, menar Rehnberg.

I sista perioden avtog tempot en aning och man märkte att hösten varit lång och gårdagens match satt sina spår. Sandviken fick en chans i fem mot tre som tyvärr ledde till ett 2-2 mål som stod sig perioden ut. Sudden blev mållös och straffar fick skilja lagen åt där Färjestads Nachi Fujimoto avgjorde till hemmalagets fördel.
– Orken tog ut sin rätt, tjejerna kämpade heroiskt vilket gör mig stolt, säger Henrik.

Färjestads damer tar nu julledigt och får fira jul som serieledare åtta poäng ner till tvåan.
– Tjejerna har gjort en enorm utveckling i höst och skapat sig förutsättningar att faktiskt nu leda DamEttan Västra. Jag är stolt och imponerad, avrundar en nöjd Henrik Rehnberg.

Skribent Viktor Algurén