Backmål 2: Theodor Lennström
Publicerad: 2018-11-24
Eftersnack
Färjestadsbacken Theodor Lennström har längtat efter säsongens första mål och kunde väl knappast valt ett bättre tillfälle än mot Frölunda där han tryckte in 2-0, det som skulle bli det matchavgörande målet i matchen.
– Det var gôtt att få sätta dit den, säger han.

Det har dröjt länge för Theoder Lennström men mot Frölunda kom första målet denna säsong. Efterlängtat?
– Ja, det var gôtt att få sätta dit den, spelade ut till Jesper (Olofsson) och sen försökta jag bara bomba in den, siktade vid högerstolpen, säger han.
FBK fick till en snabb spelvändning där Jesper Olofsson fick pucken på vänstgerkanten och spelade in i mitten där Theodor kom i full fart och sköt direkt. Pucken satt vid högertsolpen och Frölundamålvakten Johan Mttsson hann inte över för att täcka. Men du trodde inte att det var mål först?
– Nej, jag trodde att den tog i stolpen för den studsade ut lite konstigt men sen såg jag att de andra jublade.
Målet betydde 2-0 och kom mitt i andra perioden. det gav er lite arbetsro?
– Ja, det är lättare att spela ut med en 2-0-ledning.

FBK stängde matchen i slutminuten med 3-1 i tom kasse.
– Tycker att vi gör en riktigt bra match, kommer ut och gör en superstart, till skillnad mot igår, säger FBK-backen.
– Vi ger dem inte så mycket chanser som vi gjorde igår.
Lite ombytta roller mot igår där FBK skapade mest chanser?
– Ja absolut, de kanske hade lite mer puck idag men vi höll dem på utsidan.
När Frölunda fick powerplay med knappt sex minuter kvar spelade FBK grymt bra.
– Ja, de kom ju knappt in i zonen, vi fick ut pucken direkt, exemplariskt spelat av killarna, berömmer Theodor.

Trots att man saknade Johan Ryno, Per Åslund, Ilari Melart, Fabian Zetterlund, Alexander Johansson och precis före nedsläpp tvingades Linus Johansson kasta in handduken, så kämpade ni ner ett i princip ordinarie Frölunda?
– Ja, det är starkt, vi har en jäkla bra lagmoral, de som kommer in gör jobbet, ingen som viker ner sig, säger 24-åringen.
– Vi har en bra bredd, när det är killar borta är det andra som kliver fram.
Och ikväll var det två doldisbackar som gjorde mål för FBK, du och Johan Ivarsson?
– Vi får väl kliva fram när målskyttarna är borta, ler han.

Och ni har en rätt bra målvakt därbak i Markus Svensson?
– Ja, han är grym, man känner sig trygg därbak, han är fantastisk!
– Om man tappar pucken eller tappar sin gubbe så räddar han, det är enklare att spela ut, vi får ett bättre spel hela laget.

Att spela match två dagar i rad, hur kändes det i kroppen, jobbigt? – Nästan inte alls, faktiskt, med match två dagar i rad får man känslan att man är inne i det istället, hinner inte tänka så mycket, tycker Theodor.
Ni brukar säga att spela match är roligare än att träna?
– Att spela match är det bästa som finns!

Webredakt Hans-Göran Bäckström