"Fabbe" har haft en hektisk sommar
Publicerad: 2018-08-14
Försäsong
Det har varit en hektisk sommar för Fabian Zetterlund. När resten av gänget gick på semester flög "Fabbe" till USA för camper och matcher.
– Det har blivit några pass i sommar, helt klart, säger han.

Två veckor efter midsommar. Det var den semestern som blev för Fabian Zetterlund den här sommaren. Den 7 juli satte han sig på ett flyg för att ansluta till New Jerseys development camp, en camp som varade en vecka.
– Kul och lärorikt att vara iväg så där. Man plockar med sig en hel del, säger han.

Han blev dock kvar i New Jersey ytterligare en och en halv vecka.
– Kände att det inte var någon idé att resa hem. Skulle ju ansluta till juniorlandslaget en dryg vecka senare, så jag blev kvar och tränade istället.

Som träningssällskap hade han några NHL-spelare från New Jersey Devils.
– Målvakten Keith Kinkaid, Pavel Zacha (back) och Kyle Palmieri (forward och assisterande kapten i Devils) var med och körde. Det blev ju lite tid över också så jag tog chansen att mysa runt lite. Mycket trevligt alltihop.

Efter det satte sig Fabbe på ett plan från New York till Vancouver där han anslöt till sina lagkompisar i juniorlandslaget. Där väntade en veckas camp i Chilliwack, c:a 10 mil öster om Vancouver.
– En vecka med ganska hård träning där innan vi lämnade för Kamloops, tre timmar bort från Chilliwack, där vi spelade en 5-nationersturnering. Började med två träningsmatcher innan turneringen, så det blev lite matcher innan vi åkte hem.

Han är sedan en vecka tillbaka hemma igen och känner sig nu i fas med tidsomställningen. Träningen rullar på i full fart här hemma, och han tycker sig kunna märka en skillnad från förra året vid samma tidpunkt.
– Personligen känner jag mig starkare på alla plan. Anders Holmberg har kört bra med oss, och jag tycker det märks på alla där ute på isen. Det går fortare och vi pushar varandra hårdare än vad jag varit med om tidigare.

På tal om hårt…

På isen är det verkligen fullfartshockey. Det smäller och tacklas på en nivå som mest känns igen från täta tävlingsmatcher. Något som passar unge Zetterlund.
– Jag gillar ju det där, att smälla på och tävla i alla moment. Fråga Wikstrand, skrattar han.
Bilden ovan illustrerar en situation där Zetterlund "välte omkull" världsmästare Wikstrand. En situation bland många.
– Jaja…fråga honom hur det gick vid samma tidpunkt ifjol. Han har ju varit igång hela sommaren. Vänta du, ropar Wikstrand när vi för bilden på tal.

– Det är det här som är så gôtt. Alla tar och ger, sen skrattar vi åt det. Men han kommer inte att ha en chans framöver, oavsett vad han säger, skrattar Zetterlund.
Och att det tas och ges kan undertecknad intyga. Särskilt på Fabian känns det som.
– Haha, jo så kan det nog vara. Men det jag ger får jag räkna med att få tillbaka. Precis som det ska vara.

Spelmässigt kommer Zetterlund in i säsongen med egna höga förväntningar. Han vill ta en tröja och bli en spelare att räkna med.
– Jag är bättre tränad än jag varit tidigare. Min spelstil är ju att buffla, vinna puck och skjuta. Det är det jag är bra på, men jag känner också att jag blivit mycket snabbare de första skären när jag ska iväg vilket kommer att ge mig en växel till när det väl drar ihop sig. Det ska bli en spännande säsong där jag kommer att gör allt för att vara med och bidra på alla möjliga vis, säger han.

Ett av säsongens stora mål är, förutom framgång på hemmaplan, också junior-VM som spelas i Vancouver runt jul- och nyårshelgen.
– Sista chansen att bli JVM-vinnare. Då finns det inga ytterligare alternativ än att försöka komma med och att sedan komma hem med en guldmedalj.

Men det är längre fram i tiden. Första anhalten på säsongens resa är höstens första träningsmatch med Färjestad - på lördag mot HV71 i Jönköping.
– Ska bli jättekul. Har de senaste träningarna spelat med Oskar Steen och Gustav Rydahl. Det känns som vi kan vara en ganska bra energikedja med tanke på våra spelsätt. Jag är sugen på match nu, avslutar han.