Malmö avgjorde i förlängningen
Publicerad: 2022-03-10
Damkval
En strålande första halvtimme av Färjestad. Sedan kom två snabba mål och gästerna var ikapp. En mållös sistaperiod tvingade matchen till förlängning, och 9:56 in satte Julie Jensen vinnarpucken till 4-3 för Malmö som kunde åka hem med 1-0 i matcher.

Färjestad öppnade matchen starkt. Ledningspucken satt redan efter dryga fem minuter då Julia Martinsson fanns fraför mål och kunde få pucken över linjen. Malmö kvitterade dock tömligen omgående, men hemmalaget bibehöll kontrollen på matchen. Med endast 27 sekunder kvar av perioden kunde Esteri Kalliomäki sätta 2-1 snyggt bakom Malmökeepern Caroline Kromann Thomsen.

När hemmalaget sedan gjirde 3-1 i powerplay efter 3:34 i mittperioden kändes det som att det skulle kunna gå vägen. Men mitt i matchen trampade gästerna på gasen och kunde genom två snabba mål kvittera. Efter det var det mest Malmös match.
Hemmalaget började ge bort pucken och gav på så sätt gästerna kontrollen. Något som verkade trötta ut hemmalaget mer än gästerna.

Tredje perioden var en jämn istoria, men där Malmö hade det mesta av pucken. Dock så stack Färjestad upp i en och annan farlig kontring, men perioden slitade mållös och matchen gick till förlängning.

Här såg vi ett aningen piggare Färjestad igen, men chansmässigt stod det och vägde. Till sist var det gästerna som kunde stänga matchen genom Julie Jensen och nu är det fördel Redhawks inför helgen.
– Vi gav Malmö alldeles för stor hjälp ikväll. Vi har pratat om att inte slänga bort pucken, men någonstans så händer det i alla fall. Vi känner oss slagna idag, men inte slagna i det stora hela. Vi vet att vi kan mycket böttre och kommer att åka ner till Malmö under morgondagen för att vara fräscha på lördag när vi ska vänta den här matchserien. Vi tar med oss den första halvtimmen av matchen, för då är vi riktigt bra. Det här är inte över, sade assisterande tränare Fredrik Wilhelmsson direkt efter slutsignalen.

Match 2 spelas i Malmö Isstadion på lördag med starttid 12:25.

MATCHFAKTA

FÄRJESTAD BK - MALMÖ REDHAWKS 3-4 (2-1, 1-2, 0-0, 0-1)
Mål, FBK: Julia Martinsson, Esteri Kalliomäki, Line Bialik-Öien. MIF: Mille Kunnerup Sørensen, Agata Sarnovska, Kristine Melberg Hansen, Julie Jensen.
Skott: 24-35 (10-7, 3-13, 7-9, 4-6)
Utv, FBK: 2x2 MIF: 3x2
Publik: 357