Färjestad stängde veckan med full pott
Publicerad: 2020-11-07
DamEttan
Efter den fina segern mot Leksand stod Västerås på tur under lördagen. En match där Färjestad tog en snabb ledning, slappnade av lite, men gasade på och kunde till slut gå ifrån till en klar vinst, 9-2. Full pott i veckan således.

Färjestad inledde piggt och satte ledningsmålet redan efter dryga minuten. Även 2-0 kom strax därefter i powerplay efter ett riktigt klasskott av lagkapten Julia Pettersson. Därefter verkade hemmalaget slappna av och lät Västerås reducera.
– Vi sjunker ner i deras tempo och tar för givet att vi är det bättre laget efter två snabba, men sen hittar vi in i vårt spel igen, säger 4-målsskytten Saga Thynell-Nissas.

Josefin Lindström var nöjd med lagets insats, trots en kort svacka i inledningen av första perioden.
– Det känns som att vi kommer in i matchen som ett lag idag, vi tar vara på chanserna vi får och vi vet vad vi ska göra. Skönt med tre poäng, säger Lindström som själv noterades för tre assist i matchen.

Matchen slutade 9-2 till hemmalaget, och i och med vinsten mot Västerås kunde Färjestad ta helg helg med maximala sex möjliga poäng inspelade i veckan. Saga Thynell-Nissas stod för fyra av målen, mål som enligt henne själv kom genom en stark laginsats och bra medspelare.
– Vi spelar som ett lag. När vi har gått ner oss så tar vi oss upp igen, genom att peppa och ha varandras rygg. En bra lördag, helt enkelt, avslutar Thynell-Nissas.

Akademien Albin Tyllgren