J20: Klättrar efter 3 nya vinster
Publicerad: 2018-10-22
Junior
En fullspäckad helg för grabbarna i J20 när man på tre dagar spelade tre matcher. Sju poäng av nio möjliga blev facit, något tränare Markus Karlsson i stort är nöjd med.
– Självklart , sju av nio poäng är klart godkänt, säger han.

På fredagen gästades Färjestad BK av Karlskrona HK. Matchen började i högt tempo och böljande spel. En första period som slutade 0-0 efter att chanserna kom från kanterna och skärpan saknades. Målen kom först i andra perioden när Färjestad ställt in siktet bättre och kunde gå in i sista med en 3-2 ledning.
– Några goda råd i första periodpaus gav effekt. Sen släpper vi till för mycket lägen bakåt men Karlskrona ska också ha en eloge, säger Markus Karlsson.

Efter en match som hittills varit jämn kunde Färjestad ta tag i sista perioden med ett bra spel och därmed hålla Karlskrona borta från eget mål.
– Skön seger, konstaterar en nöjd tränare.

Dagen efter var det dags för match igen.
– Kul med täta matcher. En utmaning för killarna men det är samma för alla lag, säger tränare Karlsson.

En match där Färjestad spelar suveränt i 56 minuter. Sedan slappnar man av och då går det fort i hockey. Karlskrona lyckas vända 3-0 underläge till 3-3 på bara tre minuter.
– En tråkig men nyttig läxa för oss. Vi får inte slappna av en enda sekund i matcherna. Sen att ta dumma utvisningar hjälper oss knappast. Men det är historia och killarna vet om det, säger en bestämd tränare.

Matchen tog sig hela vägen till straffar där Färjestad trots allt kunde dra längsta strået.
– Viktigt att vi fick extrapoängen med oss, säger Markus Karlsson.

På söndagen väntade mer hockey men denna gången kom Växjö Lakers HC på besök. En match som på förhand kunde bli något tuffare.
– Vi kommer ut bra och gör 1-0. Därefter slappnar vi återigen av en aning och missar lite i försvarsspelet, säger Karlsson.

Första perioden slutade 2-1 till Växjö som fortsatte ånga på i inledningen av andra. 3-1 kom efter ett power play-mål men detta blev också väckarklockan för killarna i Färjestad.
– Vi visar stark lagmoral. Efter en sämre period i matchen tänder grabbarna till och tar över mer och mer, säger Markus.

Efter en snabb reducering i andra fick Färjestad energi. I tredje perioden kom också kvitteringen till 3-3 som stod sig perioden ut. Även denna matchen fick straffar skilja lagen åt och återigen stod grabbarna i J20 som segrare.
– Jag vill ändå lyfta fram lagmoralen i denna matchen. Starkt att vända underläge till vinst. Och totalt sett skönt med två straffvinster då detta är tecken på styrka, konstaterar tränare Karlsson.

Färjestad lyckade i och med helgens sju poäng klättra till en femte plats och det är mycket hockey kvar av säsongen.
– Vi är igång nu och segrarna har kommit efter hårt slit och den vägen ska vi fortsätta på, säger Markus och blickar mot kommande helg då Växjö och Karlskrona återigen står på schemat.

På bilden ses de båda målvakterna, Eric Forsberg och Filip Lindblad.

Skribent Viktor Algurén