Hemvändaren som vill ta Färjestad BK till toppen
Publicerad: 2022-04-29
NDHL
Emma Murén vänder hem till Värmland för spel i Färjestad BK efter nio år hemifrån.
–Jag hade väldigt svårt att tacka nej, det har varit en dröm hela livet att få spela i Färjestad BK, säger 24-åriga Emma.

Emma Murén växte upp i Värmland och har Hammarö HC som moderklubb där hon spelade med sin ålderskull födda 98.
– Jag spelade i Hammarö i ungefär tio år, i ett lag med bara killar, säger Emma.
Efter ungdomshockeyn spelade Emma med Skåres damlag som idag är Färjestad BK innan hon till slut flyttade till Leksand för att gå hockeygymnasium. Väl efter hockeygymnasiet har Emma, förutom några år i Linköping, spelat för Brynäs under de tre senaste säsongerna.

Murén har under sin karriär även representerat Sverige på både på junior- och seniornivå. Hon berättar om sina erfarenheter av internationell ishockey och skillnaderna mot att spela i Sverige.
– Det går så mycket fortare i när man spelar internationellt. Det tycker jag vi borde sträva efter i Sverige, att vara lite snabbare och vara tuffare i närkamperna, att ta efter kanadensarna och deras sätt att spela hockey, menar hon.

En av anledningarna till att Emma kommer hem är för att få komma närmare familjen, men även för att hon efter nio år hemifrån känner sig ganska klar med den delen av karriären. En annan stor anledning till att hon kommer tillbaka till Karlstad är den roll och den funktion som hon erbjudits att fylla för både laget och föreningen. Att komma från landslagsspel och den absolut högsta nivån i Sverige betyder att hon kommer att ha en betydande roll som spelare och förhoppningsvis bidra med både spelskicklighet och erfarenhet i sitt nya lag.

Murén kommer att tillsammans med huvudtränaren Silje Holös jobba med sportsliga frågor inom föreningen såsom rekrytering och utveckling av damlagets arbetssätt och spel.
– Det som driver mig inom hockeyn är att få vara en del av ett lag, oavsett om man vinner eller förlorar så gör man det som ett lag, säger Emma.

Vilka egenskaper kommer du att kunna bidra med?

– Som person är jag nog omtänksam och tänker jag mycket på andra, kanske mer än på mig själv och jag vill alltid göra mitt bästa för både andra och mig själv, säger hon.

Färjestad BK har varit på gränsen till att avancera till landets högsta serie, SDHL, flera år i rad men har ännu inte tagit steget förbi kvalspelet. Och det är just att kunna bidra till att Färjestad ska kunna gå upp till SDHL som är en av Emmas främsta ambitioner med flytten till Färjestad.
– Det känns som att det är rätt tid att flytta hem nu, att få bära klubbmärket på bröstet och få vara en del av resan upp till SDHL och toppen av svensk damhockey. Jag ska ge all input jag kan för att ta oss till den nivån, avslutar hon.

Varmt välkommen hem till Värmland och Färjestad igen, Emma!

Akademien Erik Rubenson