Ändringar i spelschemat
Publicerad: 2020-12-21
Matchflytt
Det blir en rad förändringar i spelschemat framöver på grund av Covid-19. Totalt 11 matcher påverkas, och där 4 av dessa är med vår medverkan.

– Det smittbegränsande arbetet fortsätter både gällande smittspårning och att flytta fram matcher när smittobilden kräver det. Spelschemat behöver justeras en aning längs vägens gång till följd av de uppskjutna matcherna och dessa ändringar är en del av det, säger SHL:s sportchef och vice VD, Johan Hemlin och fortsätter,

– Brynäs har haft en stark önskan om att flytta fram den planerade matchen den 26 december för att få bättre möjligheter till förberedelser inför omstarten efter deras paus i verksamheten till följd av smitta inom laget, vilket vi har full förståelse för. Därmed har vi möjliggjort att Brynäs enbart spelar den 28 och 30 december i mellandagarna som önskat istället.

I en utmanande säsong kommer spelschemat uppdateras löpande.
– Spelschemat från annandagen och framåt kommer att vara flexibelt för att vara förberedda för ytterligare matchflyttar och justeringar. När vi gör matchflyttar så är de godkända av samtliga inblandade lag, så även dessa ändringar. Alla lag kommer nu att spela drygt 15 till 20 matcher fram till landslagsuppehållet i februari och vi kommer även nyttja uppehållet för att spela matcher, avslutar Hemlin.

Färjestads GM Peter Jakobsson har inte så mycket att säga om förändringarna.
– Det är många som gör ett bra jobb för att få allt att funka. Vi är glada över att vi får fortsätta att spela och vi får hjälpas åt i alla kanter. Vi har sagt att vi måste vara flexibla och det är bara att hänga med i svängarna, säger han.

De matcher som berör Färjestad BK är följande:

• Färjestad – Brynäs: (Skulle spelats 26 december)
    Flyttas till onsdagen den 30 december 19:00.

• Färjestad - Linköping: (Skulle spelats 30 december)
    Flyttas fram till söndagen 7 februari 17:30.

• Djurgården - Färjestad: (Skulle spelats 26 januari)
    Flyttas till lördagen den 6 mars 18:00.

• Färjestad - Djurgården: (Skulle spelats 6 mars)
    Flyttas till lördagen den 26 december 15:15.