Säsongens första slutspelsmatch
Publicerad: 2019-11-11
CHL
I morgon går Champions Hockey League in i sin slutspelsfas. 16 lag är kvar i turneringen och för Färjestads del väntar en åttondelsfinal mot regerande mästaren Frölunda. Den första av två matcher spelas i Löfbergs Arena i morgon.

Förutsättningarna är som följer:

• Det lag som efter de två matcherna har det bästa sammanlagda resultatet går vidare till kvartsfinal.
  • Skulle det efter två matcher vara oavgjort går match 2 till en 10 minuters sudden death. Om det ej är avgjort efter det så vidtar straffläggning.
  • Således kan match 1 sluta oavgjort. Ingen förlängning kommer att spelas utan resultatet tas med in i match 2.
  • Bortamål (likt fotbollen) gäller inte som någon fördel i CHL. Det är en rak målskillnad som räknas.
  • Enligt det nu fastlagda slutspelsträdet kommer segraren i mötet Färjestad-Frölunda få ta sig an segraren i åttondelsfinalen mellan Biel (Schweiz) och Augsburg (Tyskland).

Efter landslagsuppehållet går vi åter in i en period med många matcher, tre den här veckan och lika många kommande vecka. Alla som varit iväg på landslagsuppdrag är hela och Johan Pennerborn tycker att det ska bli en spännande utmaning att ta sig an Frölunda över två matchers slutspelshockey.
– Ett litet annorlunda upplägg nu än det vi är vana vid. I och med att det är två matchers resultat som ska räknas ihop så kanske man får tänka lite annorlunda om det skulle uppstå tillfälle.

Som vad?

– Jo men…är det oavgjort när det närmar sig slutet kanske man t ex inte plockar målvakten i och med att det är en halva kvar att spela nästa vecka. Men hur man än vänder och vrider på alla möjliga scenarion så vill man vinna hockeymatcher. Det är ju därför vi håller på. Men upplägget med en sammanlagd vinnare efter två matcher är lite spännande ändå, säger han.

Gustav Rydahl är inne på samma linje.
– Nu gäller det verkligen att försöka släppa in så lite mål som möjligt. Målskillnaden är ju den som avgör det här och inte antalet vunna matcher så det gäller att vi är på tårna direkt från första till 120:e minuten i den här matchen, säger han.

Tisdagens match startar klockan 18:00.
Biljetter till matchen hittar du via modulen nedan.
{!A}
{!B}