Linus Johansson avgjorde mot Djurgården
Publicerad: 2021-10-12
Eftersnack
Linus Johansson har inlett säsongen piggare än vanligt och mot Djurgården stod han för ett starkt centerspel, 2 mål och totalt 3 poäng. – Jag är nöjd, producerar, det är klart det är roligt, jag är jätteglad för tre poäng, ler Linus efter 5-4-segern.

Vi tar det från början där ett lite passivt FBK inte alls kom upp i nivå varken spelmässigt eller i intensitet mot Djurgården. Det var hafsigt, slarvigt passningsspel och man var tvåa i de flesta närkamperna. Trots detta tog man sig upp i en 2-0-ledning där Linus Johansson spelade fram till 1-0-målet med Carl Jakobsson som målskytt. Vid 2-0 var det Joakim Nygård som serverade Linus framför målet, FBK-centern tryckte in pucken från nära håll med ett direktskott.
– Vi hade 2-0 där men måste ha lite mer attityd, suckar han.
För med 3.6 sekunder kvar av första perioden kom 2-1-reduceringen och det kändes som ett onödigt mål då FBK uppträdde passivt.

Lagen gjorde varsitt mål i mittperioden och med 3-2-ledning skulle FBK försöka att stänga igen matchen, kanske kunna kontra in nåt ytterligare mål framåt i den sista. Men istället var det Djurgården som på fyra minuter hade vänt 3-2 till 3-4. Pang, pang, två tunga mål.
– Vi fick en liten törn där, vette f-n vad som hände, alltså, säger Linus Johansson som skulle bli en central gestalt för matchens slutresultat.
Färjestad skulle vända tillbaka efter två mål i numerärt överläge. Marcis "Lilliz" Nilsson lyfte in en retur till 4-4 innan firma Nygård/Johansson i princip kopierade sitt 2-0-mål från första perioden.
– Bakom mål och passningar in, han (Nygård) är väldigt, väldigt bra på på att hitta smålösningar. Har man klubban i isen och kan göra sig fri ibland så får man ofta bra lägen från honom, säger Linus som var oerhört stark framför Djurgårdsmålet. Målet blev det sista i matchen och matchvinnande.
– Jag är nöjd, producerar, det är klart det är roligt, jag är jätteglad för tre poäng, ler Linus.

Spelmässigt fattades det en del ikväll?

– Det är lite bitter eftersmak, vi slarvar rätt mycket. De är i en jobbig sits just nu så om vi hade vi tävlat från start, spelat tuffare, vunnit närkamperna och tagit insidan på dem, säger han.
– Inte en supervälspelad match från nåt av lagen, det kunde ha blivit ett likaresultat och om vi inte haft två PP på slutet hade det kunnat var en torsk med 3-4.

Med både Gustav Rydahl (avstängd) och Martin Johansson (skadad) på frånvarolistan är centersidan tunn för FBK. Linus, Jacob de la Rose och vikarierande centern Victor Ejdsell fick dra ett tungt lass.
– Har man aldrig klagat på förut, det är rätt kul, det är väl mer benen som kan strejka lite sista minuterna, men det funkar att spela mycket, tycker 28-åringen.

Powerplay har varit ett problem tidigare, idag gör ni 3 mål i PP?

– Man säger att pucken ska gå snabbt i PP men Lilliz, Jesse och Danne gör det väldigt bra när Djurgården är små i boxen, de håller lite i pucken och fejkar skott så blir de ännu mindre. Sen blir det en tempohöjning och pang.

Ni gör alla fem målen på närdistans ikväll?

– Det var positivt att vi är det händer framför mål, det är därför vi vinner.

Om det fattades en del ikväll, vad gör ni åt det inför matchen mot Oskarshamn på torsdag?
– Det som är bra med detta är att om det är misstag och man vet vad det beror på, då vet man vad man ska tugga på i nästa match. Idag är det känslor, aggressiviteten och "mindset" det hängde på, säger Linus.
– Nästa match kommer det inte att se ut på samma sätt, med känslorna och passionen, det garanterar jag.