Svenssons första nolla i FBK
Publicerad: 2018-10-06
Eftersnack
Nye målvakten Markus Svensson har varit Färjestads genomgående klart bästa spelare hittills och idag kom första nollan mot serieettan Linköping.
– Vi spelade väldigt stabilt, täckte jättemycket skott och höll dem på utsidan, säger han efter 3-0-segern.

Färjestad har inte inlett serien enligt planerna, bara tagit fem poäng på fem matcher innan matchen hemma mot Linköping idag. serieettan LHC som hade gjort 25 mål på 7 matcher, jämfört med FBK´s 5 mål på 5 matcher.
Hela FBK-gänget hade en samling på fredagen där man rensade luften lite och drog upp riktlinjerna om vad som krävs inför nästa match och det gav uppenbarligen resultat.
– Ja, vi hade ett bra snack igår och vi gick ut och gjorde det vi pratade om igår. Det är viktigt att vi gör grovjobbet först, säger "Mackan".
– Våra insatser har varit blandade hittills, det var jättebra i premiären mot HV, bra match mot Skellefteå men mot Malmö och Luleå lite bottennapp. Är man inte där som individ och lag, då vinner man inte men väldigt skönt att vi kommer upp i prestation idag, tycker FBK-målvakten.

Redan från första nedsläpp märktes laddningen i laget med fart, intensitet och aggressivt spel.
– Ja, sättet vi kommer ut till matchen och var bestämda från start var riktigt bra, vi skruvar till lite idag med det hårda jobbet över hela banan, säger han nöjt.
– Viktigt att vinna de där småduellerna där ute, det gjorde vi ett bra jobb med idag.
Första nollan för dig efter en ny, klockren insats i målet?
– Vi spelade väldigt stabilt, täckte jättemycket skott och höll dem på utsidan, tycker 34-åringen som inte gärna talar om sig själv i första hand.
– Som målvakt, när man ser den här offerviljan hos grabbarna och täcker skott med allting så ger det extra energi.
Ni vann skotten med hela 34-12 idag?
– Jätteskönt att se laginsatsen idag, en jättebra prestation över sextio minuter, det gäller att göra det hårda jobbet.
– Och jättekul att det kommer så mycket folk, vi har inte vunnit så mycket men allt folk på läktarna gör en glad.

Du kände inte av handskadan från Luleå?
– Ingen fara, vi har ett väldigt bra medicinskt team, ler han.

"Mackan" ger också stort beröm till målvaktstränaren Maciej Szwoch och målvakten Adam Werner.
– Det känns som att vi är ett bra team, pushar varandra samtidgt som vi tävlar.
Nu gäller det att prestera på samma nivå även framöver.
– Ja, kan vi vara mer konsekventa i det hårda jobbet och sätta bra prestationer kväll efter kväll så blir det mer segrar också, vi behöver fortsätta att trycka på det.
– Viktigt att vara nollställd inför varje match, att vara här och nu när det gäller.

På torsdag är det bortamatch mot Mora.
– Mora kommer att kriga som fan där uppe och det gäller att vi kommer upp i samma prestation igen, slår han fast.