J20: Tre matcher på tre dagar
Publicerad: 2018-10-19
Junior
En fullspäckad helg med tre tuffa matcher står på schemat för grabbarna i J20. Redan ikväll är det nedsläpp mot Karlskrona och tränare Markus Karlsson är förväntansfull.
– Kul med tre matcher men det blir tufft, säger han.

Färjestads J20 går nu in i en hektisk period där man ska spela nio matcher på tre veckor. Först på tur är ett dubbelmöte mot Karlskrona HK med start ikväll 19:00 i Löfbergs Arena.
– Karlskrona har kanske inte börjat så bra men vi vet att det är ett fysiskt tufft lag att möta, säger Markus Karlsson.

Färjestad själva går in i helgen med fem raka bortamatcher i bagaget, alla med blandade resultat. Senast i raden var en stark vinst borta mot HV71.
– Jätteviktig seger för oss där vi får träff i både det defensiva spelet och i vårt power play, säger Markus som menar att detta ofta är nycklar till seger.

Förutom Karlskrona anländer även Växjö Lakers till Karlstad för att på söndag möta vårt J20-lag. Ett lag Färjestad så sent som i augusti slog i finalen med 5-2 i sin egna cup, U20 Super Challenge. Men detta blir en svår match att sia om menar Karlsson.
– Ja trots en fantastisk vändning i den matchen där vi låg under med 0-2 och vann 5-2 är detta ett nytt möte. Vi har två viktiga möten mot Karlskrona först och Växjö åker till Örebro för ett dubbelmöte. Vi väljer att fokusera på vår uppgift ikväll sen tar vi resten därifrån, säger en ödmjuk tränare.

Inför helgens alla matcher ligger Färjestad på en sjunde plats, men kurvan pekar uppåt och laget har även spelat några matcher färre än övriga lag.
– Nu sätter matchtempot igång på allvar och det kommer lägligt då vi har ett gött go i laget från de senaste veckorna, fortsätter han.

I övrigt har J20 haft en bra träningsvecka bakom sig där spelet i ingångarna till offensiv zon är något laget gnuggat extra på.
– Väl mött i arenan ikväll, avslutar en laddad tränare.

Färjestad BK-Karlskrona HK
19:00 - Löfbergs Arena

Färjestad BK-Karlskrona HK.
12:30 - Kobbs Arena

Färjestad BK-Växjö Lakers HC.
13:00 - Löfbergs Arena

Skribent Viktor Algurén