Imponerande seger av damerna
Publicerad: 2018-11-04
Dam
Färjestad har fått en drömstart på säsongen. Efter 3-1 borta mot Sandvikens IK leder nu Färjestad serien.
– Ett lysande försvarsspel av hela laget bäddade för seger, säger tränare Henrik Rehnberg.

I helgen var det dags för toppmöte i DamEttan Västra när Färjestad åkte norrut för att ta sig an en av seriefavoriterna Sandvikens IK.
– Sandviken är riktigt bra men vi går från klarhet till klarhet och visar att vi är att räkna med i år, säger Henrik Rehnberg.

Matchen blev en tillställning i Färjestads smak och taktiskt lyckades man väl. Första perioden började tjejerna bra med ett samlat spel där defensiven satt. Periodsiffrorna skrevs till 2-0 efter att man lyckats få in 2-0-målet i periodens sista sekund. Viktigt menar Rehnberg.
– Vi försöker bygga en stabil defensiv utan att för den sakens skull spela defensivt. När utdelningen kommer och vi spelar sån här hockey är vi svårslagna, fortsätter han.

Andra perioden blev något mer böljande och efter att Sandviken fick in en tidig reducering blev det lite nerv. Dock hindrade det inte Ella Albinsson från att kliva fram för andra gången i matchen och sätta dit 3-1.
– En sönderryckt period där vi även drabbades av ett olyckligt matchstraff. Men vi ordnade upp det bra och red ut perioden med en 3-1 ledning vilket jag är tacksam för, säger Henrik.

Taktiken inför sista perioden var att stänga ytor i egen zon och Färjestad lyckades med att hålla Sandviken borta från farligheter. De 26 skott som sköts mot Eriksson i buren var ofta från sidorna och tjejerna gjorde en stabil period bakåt där man även hade bud på mer framåt. Ställningen stannade trots detta vid 3-1 men Rehnberg är nöjd.
– Vi får matchen dit vi vill. Jag är stolt och imponerad. Vi ska göra allt för att fortsätta på detta spåret, säger en glad tränare.

Tillsist vill vi i föreningen flagga för nästa match som spelas hemma i Löfbergs Arena lördagen den 17 november. Det kommer bli en trevlig tillställning då hela dagen kommer innehålla hockey. Först ut SHL-match när Växjö Lakers kommer på besök. Den matchen startar 14:45, och direkt efter (17:30) tar damlaget emot Leksands IF
. Vi önskar er alla varmt välkomna!

Skribent Viktor Algurén