Hela Värmland arrangerade Nordic Youth Trophy
Publicerad: 2019-01-11
Förra helgen arrangerades Nordic Youth Trophy U12 och U11 på 16 spelorter runt om i Värmland. Färjestad BK Hockeyallians största arrangemang satte den här gången rekord i både antal lag och arrangörer. U12-turneringen kryddades dessutom med A-slutspel i Löfbergs Arena i söndags.

Sedan Färjestad BK Hockeyallians och dess 16 medlemsföreningar lanserade konceptet Nordic Season inför säsongen 2013-14, med föreningarnas gemensamma arrangemang Nordic Youth Trophy och Girl Power Camp i spetsen, så har deltagarantalet stadigt ökat för varje säsong.

Numera deltar totalt drygt 200 lag och runt 4 500 spelare och ledare under säsongens nio årliga arrangemang.

Januariturneringen för de allra yngsta, spelare födda 2007 och 2008, har under flera års tid varit den mest välbesökta. Så även 2019 och den här gången slogs alla tidigare rekord. 54 lag i U12-klassen och 36 i U11-klassen. 90 lag totalt.

Samtliga spelorter och medlemsföreningar var dessutom med och arrangerade samtidigt, säkerligen en unik företeelse i hockeysverige. Arvika HC, BIK Karlskoga, Charlottenbergs HC, Filipstads IF, Forshaga IF, Färjestad BK, Grums IK, Hammarö HC, Kils AIK, Kristinehamns HT, IFK Munkfors, Nor IK, Sunne IK, Säffle HC, Viking HC och Åmåls SK stod tillsammans som arrangörer under helgen.

Köket i Löfbergs Arena hade en intensiv helg även de, då hela 10 000 portioner mat levererades ut till spelorternas hungriga hockeylirare. Också det rekord för en turneringshelg.

Turneringarna innehöll som vanligt många värmländska hemmalag, lag från stora delar av Sverige och Norge, men även gäster från Tyskland i form av Eisbären Berlin och Danmarks Gentofte Stars.

Alla lag spelar alltid slutspel i någon nivå i turneringarna. Den här gången avgjordes alltså A-slutspelet i U12 i Löfbergs Arena. I U11-cupen arrangerades A-slutspel i Nobelhallen i Karlskoga. Trångsunds IF vann U12-turneringen medan AIK blev segrande lag i Karlskoga.

Klicka här för bilder från arrangemanget och mer information kring turneringarna inom Nordic Season.

Hockeyalliansens arrangemang syftar dels till att stärka intresset för ishockeyn såväl lokalt som nationellt och ge barn och ungdomar en bra start på hockeylivet. Men de är också ett viktigt verktyg för att stärka Hockeyalliansens medlemsföreningar, inte minst ekonomiskt där överskottet av arrangemangen alltid går direkt tillbaka till arrangörsföreningarna. Det har de senaste åren inneburit mellan 1,2 och 1,4 miljoner kronor per år till föreningarnas verksamheter.

Närmast i det koncept Hockeyalliansen kallar Nordic Season väntar Nordic Youth Trophy U15 och U16 som arrangeras med 30 lag på fem spelorter den 15-17 mars.

Färjestad BK