Gediget försvarsspel ordnade seger
Publicerad: 2018-10-15
Dam
Damerna kammade hem ytterligare en seger när man gästade Dalarna och Leksand i lördags. Stabilt försvarspel och tålamod bäddade för tre poäng.
– Stor eloge till tjejerna som spelade kompakt försvarsspel matchen igenom, säger tränaren Henrik Rehnberg.

Uppladdningen var långt ifrån optimal när Färjestad anlände till Weda Skog Arena. Ett fåtaligt lag anlände sent och strul med tillgång till omklädningsrum gjorde att förberedelserna halkade efter. Men det hindrade inte tjejerna ifrån att spela helt enligt tränarens plan.
– Tjejerna spelade smart och vi fick matchen dit vi ville, säger Rehnberg.

Leksand åkte mycket skridskor och Färjestad valde att ligga tätt i sitt försvarsspel. Efter ett defensivt bra spel gick Färjestad till pausvila efter första perioden med en 1-0 ledning där målet gjordes av Alicia Hiis.
– Alltid skönt att ta ledningen i en match. Speciellt när vi endast hade 12 utespelare att tillgå och det gav oss alla positiv energi, berättar Henrik.

Även andra perioden var lyckosam för Färjestads del som gjorde 2-0 i power play genom Ella Albinsson. Efter drygt halva matchen lyckades Leksand ta sig igenom Färjestads försvar och får in en reducering bakom en i övrigt en storspelande Lina Eriksson. Laget tog tag i situationen och satte 3-1 genom Maree Dijkema som gjorde sitt första mål för säsongen.
– Viktiga mål och en bra period, säger Henrik.

Sista perioden kantades av en del utvisningar åt båda håll men Färjestad spelade kontrollerat, höll tätt bakåt och tog hem ytterligare en seger.
– Vi spelade bra idag, avrundar Henrik Rehnberg.

Färjestad blickar nu mot nästa helgs dubbelutmaning. På lördag väntar SHK Hockey Club vid 16:45 hemma i Kobbs Arena och söndag Västerås IK Ungdom klockan 16:30, även den i Kobbs Arena. Välkomna!

Skribent Viktor Algurén