FBK utslagna efter maratonmatch
Publicerad: 2021-04-14
Matchreferat
Färjestad BK - Växjö Lakers 3-4 (1-2, 2-1, 0-0, 0-0, 0-1). Det var återigen svängigt i den fjärde kvartsfinalen. Färjestad tog ledningen i första perioden men Växjö vände före paus. När gästerna gjorde 1-3 tidigt i den andra anade man att det skulle barka iväg. Men FBK reste sig starkt och kvitterade i mellanakten. Efter en mållös tredje period väntade förlängning där Växjö avgjorde sent i den femte(!) perioden.

Första perioden

Det var intensivt och fartfyllt från första nedsläpp men inget vidare spel och målchanserna lyste med sin frånvaro. I sjunde minuten fick Färjestad en snabb spelvändning där man kom två mot en. Pontus Widerström letade passning till Jacob Nilsson på högersidan men Ilari Melart täckte av den ytan. Widerström sköt själv och pucken smet in mellan benen på Viktor Fasth. 1-0 och FBK fick den start de önskade.
I mitten av perioden släppte domarna en misstänk icing och FBK drog på sig en utvisning. Det gick en minut innan Emil Pettersson kunde direktskjuta in 1-1-pucken efter Robert Roséns passning genom FBK-försvaret. Kvitterat efter 12:01.
FBK fick också chansen i powerplay men spelade för omständigt och fick inte till några bra avslut. Istället kunde Pontus Holmberg från backposition sätta 1-2 bakom Arvid Holm, FBK-målvakten såg pucken hela vägen och var garanterat inte nöjd med det ingripandet.

Andra perioden

Hemmalaget fick en tung start då nytt slarv bakom eget mål betydde 1-3, Fredrik Karlström målskytt redan i andra minuten.
FBK tog en timout och den verkade vara effektiv för 24 sekunder senare kom reduceringen. Pontus Widerström högg på en retur och fick in sitt andra mål i matchen. 2-3 efter 2:34!
Det hettade till mellan spelarna och bara minuten efter 2-3-målet träffade Daniel Viksten ribban med ett hårt handledsskott.
I nionde minuten fick FBK ett powerplay och då kom kvitteringen. Michael Lindqvist sköt och slutspelets poängkung Per Åslund skickade in returen. 3-3 efter 10:08!
Nu var det hemmalaget som var hetare och Växjömålvakten hade full upp. Holm var inte heller sysslolös i hemmamålet då Växjö hela tiden hade farliga spelvändningar.

Tredje perioden

Färjestad försökte ta kommandot spelmässigt samtidigt som Växjö var bekväma med att spela med en stark defensiv och gå på spelvändningarna. Laget som hade pucken till snabbt anfall och det var fartfyllt åt båda hållen, de riktigt heta chanserna infann sig dock inte.
Inte förrän i nionde minuten då FBK-målvakten kom ut stort på Hardy Häman Aktells öppna läge. Minuten senare fick Växjömålvakten glänsa på Olle Lycksells skott och returen från Per Åslund.
I sextonde minuten drog lagen på sig utvisningar och FBK fick ett gyllene läge att avgöra i spel 4 mot 3 i hela 1:41. Hemmaspelarna verkade drabbas av stora darren för det gick långsamt och var fantasilöst och Växjö redde ut läget.

Fjärde perioden

Gästerna Andrew Calof hade ett jätteläge i andra minuten att avgöra när han kom fri men Holm klarade. FBK´s Jacob Peterson fick ett liknande läge i nästa anfall men överlistade inte Fasth.
Det var förvånansvärt öppet spel i förlängningen och gott om målchanser hela tiden åt båda håll. Båda målvakterna, Holm och Fasth, agerade dock vägg med flera kvalificerade räddningar och tog matchen till ytterligare en period.

Femte perioden

Växjömålvakten slarvade grovt bakom egen kasse i tredje minuten och Olle Lycksell kunde sånär lägga in pucken i tom kasse men trissan gled försmädligt längs mållinjen.
Växjöbacken Christian Folin fick nästa chans när han ganska fritt kunde gå in måt mål från höger men Holm var följsam.
Det böljade ordentligt där lagen turades om att komma till avslut. Efter 14:50 kom dock avgörandet då pucken studsade olyckligt framför FBK-målet. Fredrik Karlström kunde enkelt överlista Holm från nära håll och FBK´s säsong tog hastigt och mindre lustigt slut.
Växjö vidare till semifinal efter 4-0 i matcher.