Jesper och Färjestad laddar för revansch
Publicerad: 2018-09-18
inför match
Förra säsongen var han med och spelade ur Färjestad ur slutspelet. Nu är han här och ska hjälpa till att ta revansch för kvartsfinalförlusten mot Skellefteå.

– Det blir inga problem att ladda inför torsdag, säger Jesper Olofsson.

Det brukar för et mesta vara lite speciellt att möta det lag du representerat tidigare, och det blir inga undantag för Jesper Olofsson.
– Nä, det blir inga problem att ladda inför torsdag. Nu ser jag fram emot att få kliva ut och vara en bidragande spelare i en match där vi vill knäppa Skellefteå på näsan, säger han.

En undran från en som aldrig ställts inför situationen är hur det är att möta en klubb man tidigare spelat i.
– Det är speciellt. Man tänker väl lite extra på det innan, men när pucken går i isen så är det som vilken match som helst…nästan, ler han.

Det brukar kunna bli en något mer omild behandling i matcher som den på torsdag, vilket han också är förberedd på.
– Det hör till. Det brukar inte snackas så mycket på isen i det laget, men en och annan tjuvsmäll lär jag ju få räkna med. Men det går åt båda hållen det där, säger han med ett leende.

Olofssons upplevelse av hemmapremiären i sin nya klubb var positiv.
– Det var mäktigt att åka in i Löfbergs Arena som en i hemmalaget och ha publiken i ryggen. Arenan är mäktig i sig och med det tryck som var i lördags så växte vi ju som lag. Det är en känsla som är viktig att ha, att man vet att stödet på läktaren finns där. Jag känner också att vi har ett stort stöd från hela organisationen och har personligen blivit väldigt fint omhändertagen av alla i klubben sedan jag kom hit. Jag trivs väldigt bra, säger han.

Matchen i sig kommer förmodligen att bli en tät historia. Det brukar det bli när Färjestad och Skellefteå möts.
– Det är två storklubbar på sitt vis och det är alltid roligare att spela matcher där det ligger lite gammalt groll kvar sedan tidigare. Det är ju många kvar i lagen sedan förra året, då avslutningen var lite grinig mellan lagen. Det vill vi ta med oss in i matchen och göra om till en bra energi för att vinna.

Att han redan har skrivit in sig i poängprotokollet är något som han på sitt sätt känner är både skönt och lättande.
– Jag vill ju bidra med bra spel och lite poäng. Hade ju några riktigt bra lägen i lördags som jag brände, men ett enkelt pass i PP och en puck i tom kasse så kändes det ändå som man bidrog. Man måste ha tålamod med sig själv, och skapar man lägen så kommer målen till slut, säger han.

Drömscenario då? Tät match och du avgör?

– Ja, eller varför inte gå ifrån direkt? Det brukar kännas skönare. Vem som sen gör mål är av mindre betydelse. De tre poängen ska stanna i Karlstad, säger Jesper Olofsson bestämt.
{!B}