Seger i sista träningsmatchen
Publicerad: 2021-09-07
Försäsong
Färjestad BK - Linköping HC 4-3 (1-2, 2-0, 0-1,1-0). FBK såg ut att vinna under ordinarie tid efter att Marcus Nilsson gjort alla tre målen och FBK ledde med 3-2 efter två perioder. Linköping kvitterade dock med ynka 6 sekunder kvar. Joakim Nygård avgjorde sen i förlängningen för FBK med ett fräckt mål.

Första perioden

Efter en avvaktande inledning från båda lagen kunde FBK ta ledningen efter sju minuters spel. Anton Karlsson hittade Marcus Nilsson i mitten och han kunde ta sig emellen Linköpingsbackarna till ett friläge. "Lilliz" drog kyligt till höger och lyfte upp en backhand högt.
Kvitteringen kom i tionde minuten då Brian Gibbons, i numerärt överläge, fick in pucken efter ett backskott.
Minuten senare hade Jesse Virtanen dubbla chanser att sätta pucken men kom inte närmare än ett ribbskott.
FBK fortsatte att dra på sig utvisningar, på den första kom Linus Johansson fri men Marcus Högberg täppte igen efter isen. Vid nästa PP kunde istället Linköping sätta ledningsmålet då Christoffer Ehn fri mitt framför mål satte upp pucken i högerkrysset. 1-2 efter 16:45.

Andra perioden

Tränare Pennerborn sade nog till på skarpen angående utvisningarna, fyra tvåor i första perioden. För under den andra perioden var det helt fritt från regelbrott från de grönvita. Istället fick FBK en chans i powerplay men skapade bara några halvchanser.
Karlstadslaget hade inget vidare flyt i spelet, det var små misstag, dåliga passningar, fel åkvägar. Men sista 6-7 minuterna hände något, man tryckte ner LHC rejält i egen zon med aggressivt spel och långa byten. Kvitteringen kom i 17:e minuten då Marcus Nilsson var påpasslig på en retur och enkelt petade in 2-2.
FBK-pressen fortsatte och LHC-spelarna, som hade långt till avbytarbåset, gick på knäna i egen zon. "Lilliz" Nilsson åkte sig fri med halvminuten kvar men hakades och fick straff med sig. "Lilliz" tog hand om den själv och lyfte fräckt upp pucken i högerkrysset bakom Högberg, ett "höstlöv". FBK hade vänt 1-2 till 3-2 på några glödheta minuter!

Tredje perioden

Spelet tappade lite tempo och intensitet, det blev hafsigt spel och en hel del slarv från båda lagen. Målchanserna lyste länge med sin frånvaro, Per Åslund hade vassaste läget i nionde minuten framför mål men Högberg räddade närskottet.
Tiden rann iväg och Linköping plockade sin målvakt med tre minuter kvar. FBK hade flera chanser att sätta pucken i tom kasse, istället lyckades LHC kvittera med ynka sex sekunder kvar efter att pucken styrts in via FBK-skridsko.

Förlängning

Linus Johansson fick ett halvt friläge men hakades och FBK fick sin andra straff i matchen. Linus tog hand om den själv med den dåliga isen gjorde att pucken studsade och for och straffen blev misslyckad. Joakim Nygård fixade segern ändå då han fräckt stal pucken av LHC-backarna och blev helt ren med målvakten. Nygård var kall och väntade ut Högberg, han kunde enkelt lägga in en backhand på högersidan och avgöra.