FBK föll i första träningsmatchen
Publicerad: 2018-08-18
Försäsong
HV71 - Färjestad 5-2 ( 0-0, 3-2, 2-0). FBK spelade stabilt i två perioder men för många utvisningar i andra halvan av matchen utnyttjades effektivt av HV71 som gjorde 3 mål med en man mer.

Första perioden

Första träningsmatchen för Färjestad mot HV71, som spelade sin andra match. Hemmalaget tog tag i spelet första fem minuterna, Simon Önerud och Oscar Sundh hade fina lägen men FBK-målvakten Adam Werner räddade säkert.
I mitten av perioden fick FBK tryck mot HV-kassen men Jonas Gunarsson räddade skotten, där Fabian Zetterlund hade bästa läget.
HV fick två raka numerära överlägen men det var FBK som skapade vassaste chanserna på kontringar, Joakim Nygård hade två fria lägen men Gunnarsson höll tätt. Två bra målvakter såg till att det var mållöst efter första tjugo.

Andra perioden

FBK fick ett tidigt powerplay och det var lovande, man hade bra lägen för Robin Press och Linus Johansson men HV-målvakten räddade.
Sen kom målen, HV tog ledningen då Mattias Tedenby styrde in pucken mellan benen på FBK-målvakten. Kvitteringen kom för FBK i powerplay, Jesper Olofsson sköt och Martin Johansson tryckte in returen vid högerstolpen.
2-1 kom i nytt powerplay då Nils Andersson sköt från blålinjen och pucken slank in bakom en skymd Werner. Bara 48 sekunder senare kom 2-2 då backen Robin Press fick iväg et direktskott som satt hårt upp mot högerkrysset.
Glädjen blev kortvarig då Tedenby fick fritt fram mot målet och han kunde bomba in 3-2 med ett slagskott från halvdistans.

Tredje perioden

Första minuterna var spelmässigt sämre men efter fem minuter fick Tedenby friläge för sitt tredje mål i matchen men Werner knep igen benskydden.
Sen kickade tröttheten in för FBK som drog på sig tre raka utvisningar. Man kämpade tappert med en man mindre men till slut kunde Andreas Thuresson direktskjuta in 4-2 bakom en chanslös FBK-målvakt.
Av bara farten kom även 5-2 med knappa tre minuter kvar då Joakim Andersson serverades öppet mål av Robin Figren i en spelvändning.

FBK gjorde det bra i två perioder men sköt sig själva i foten lite grann genom att dra på sig för många utvisningar. HV gjorde tre mål med en man mer och vann rättvist.
Man ska inte dra några stora växlar efter första träningsmatchen men jag konstaterar några saker som stack ut:
Joakim Nygård kommer att fortsätta underhålla FBK-fansen under säsongen, hans fart skapar massor i offensiven.
Backen Robin Press imponerade, inte minst i powerplay, och han gjorde att mycket snyggt mål till 2-2.

Matchfakta

HV71 - Färjestad 5-2 (0-0, 3-2, 2-0)
1-0 (27:09) Mattias Tedenby (C Persson)
1-1 (30:48) M Johansson (J Olofsson) PP1
2-1 (33:29) Nils Andersson (M Thörnberg) PP1
2-2 (34:17) Robin Press
3-2 (35:42) Mattias Tedenby PP1
4-2 (54:48) Andreas Thuresson (M Tedenby) PP1
5-2 (57:14) Joakim Andersson (R Figren)

Skott: 24-21
Utvisningar: HV71: 3x2 FBK: 8x2, 1x10.
Publik: 2 875 (matchen spelades i Kinnarps Arena, Jönköping).