FBK vann sista seriematchen i Örebro
Publicerad: 2021-04-03
Matchreferat
Örebro HK - Färjestad BK 2-3 (0-1, 0-1, 2-1). Färjestad stod för en stark laginsats när man vann i Örebro. Efter två mål i powerplay var det 2-0 efter två perioder. I tredje prickade Michael Lindqvist in 3-0 tidigt i den tredje. Klart? Nej, Örebro reducerade två gånger om och det blev spännande på slutet men FBK stod emot hela vägen in, myckat tack vare en duktig målvakt i Henrik Haukeland.

Första perioden

Efter en jämn inledning var det Färjestad som skapade hetaste chanserna. Victor Ejdsell var nära men pucken tog högt på Jhonas Enroths ena axel. I sjunde minuten sköt Daniel Viksten men pucken rammade vänsterstolpen. FBK fick första numerära överläget och spelade riktigt bra PP-spel men fick inte in pucken. När utvisade Robin Salo kom åter på isen fick han ett friläge men la pucken utanför vänsterstolpen.
I femtonde minuten kom nästa powerplay för FBK och nu kom ledningsmålet. Skyttekungen Daniel Viksten, på vänsterkanten, sköt och Enroth orkade inte hålla pucken som trillade in i näymaskorna. Det var Vikstens 25:e mål och upp i delad skyltteligaledning ihop med Simon Rygors (Rögle).

Andra perioden

FBK rivstartade och fick ett powerplay. Jesse Virtanen sköt ett skott från blålinjen men pucken träffade Jakob Forsbacka Karlsson. Pucken studsade rakt till baka till Virtanen som kunde ladda stora kanonen och pucken satt stenhårt bakon Enroth. 0-2 efter 1:25!
Örebro höjde sitt spel och jagade reducering. Man fick två chanser i numerärt överläge och spelade bra i PP men Henrik Haukeland storspelade i FBK-kassen och stod för några högklassiga räddningar.
Hemmalaget radade upp chanser och i trettonde minutan hade Joakim Andersson öppet mål. Men Haukeland kom på något sätt glidande och styrde bort ett givet mål.
FBK hade sina lägen i periodslutet, Albin eriksson blev fri nära målet men Enroth knep igen benskydden. Carl Jakobsson var ännu närmare men pucken tog vänsterstolpens insida.

Tredje perioden

FBK fick en fin start då Örebroslarv gav fritt läge från halvdistans för Michael Lindqvist. "Linkan" siktade och tryckte upp pucken i vänsterkrysset, 0-3 efter 1:37!
Örebro fick chansen i powerplay men ett uppoffrande FBK redde ut situationen.
Efter 10:54 kom dock reduceringen då Rodrigo Abols från halvdistans fick in pucken. haukeland var på pucken men styrdes upp högt.
Hemmalaget fick lite ny energi och med 6:25 kvar kom 2-3-målet. Nick Ebert kom fri på vänsterkanten och tryckte upp pucken i nättaket bakom FBK-målvakten.
FBK fick ett powerplay men det stressade Örebro bort. Robin Kovacs fick ett jätteläge i artonde minuten men Haukeland plockade närskottet.
Färjestad stod emot hela vägen in och vann därmed sista grundseriematchen.