"Linkan" avgjorde straffläggningen
Publicerad: 2020-12-15
Eftersnack
Michael Lindqvist var inblandad i det mesta i matchen mot Rögle. Han orsakade en straff, han gruffade efter tacklingen mot Per Åslund och avgjorde matchen i straffläggningen.
– Ja, det hände allt verkar det som, skrattar "Linkan".
– Sjukt skönt att fira jul med en seger och bryta deras vinstrad!

Det var händelserikt och underhållande att titta på matchen mellan Rögle och Färjestad. Michael Lindqvist spelade fram till 2-0-målet i powerplay och avgjorde matchen till slut då han som ende spelare gjorde mål, trots fem straffomgångar (= 10 straffar).

Du missade första straffen?

– Ja, det var väldigt mycket snö på isen efter tredje perioden och en förlängning så det var väl ingen höjdarstraff, säger "Linkan" som siktade vid högerstolpen.

Men den andra satt, utan minsta tvekan?

– Bestämde mig för att leta efter luckan på andra sidan och den satt bra där.

Lindqvist hade, precis som övriga laget, många tuffa dueller mot Röglespelarna som givetvis bevakade FBK-snipern lite extra. Efter en tuff tackling på Per Åslund i tredje perioden flög han på Moritz Seider som delade ut smällen.
– Vi måste stå upp för varann efter en sån smäll, tycker han.
– När vi mötte dem i Löfbergs Arena var vi lite små, vi behövde kaxa upp oss för de vill spela väldigt fysiskt och det tycker jag att vi gjorde bra.
– Inte kul att dra på sig en utvisning i det läget men jag tycker att jag borde fått nån med mig i deras lag i utvisningsbåset.
Dennis Everberg var en god kandidat i motståndarlaget för han flög i sin tur på Lindqvist och slog på den liggande FBK-forwarden utan att straffas.
– Tur att killarna gjorde det så bra i boxplay och grejade läget.

I första perioden orsakade Lindqvist en straff, i eget powerplay när FBK tappade pucken på offensiv blålinje.
– Jag jagade deras kille i backcheckingen och försökte ta pucken men det är sånt som händer, säger "Linkan" efter fällningen.
– Skönt att Haukeland gjorde det så bra och räddade.

Du var inblandad i det mesta ikväll?

– Ja, det hände allt verkar det som, skrattar "Linkan".
– Sjukt skönt att fira jul med en seger och bryta deras vinstrad!

"Linkan" är mest känd för att vara en fruktad målskytt. Senaste perioden har det dock varit lite tunnsått med målen, kvällens fullträff var andra målet på senaste åtta matcherna. Han har ett lysande spelsinne, är passningsläggare av rang och har han agerat framspelare med fem assist på de fem senaste matcherna, flertalet i powerplay.
– Ja, det har blivit lite så, jag har inte fått lika många lägen men då gäller att utnyttja det och spela fram de andra istället, säger han.
– Det är klart att man alltid vill göra mål men jag är inte orolig, det går i perioder.
På slutet har han legat bakom många av formtoppade Joakim Nygårds fullträffar, Nygård som gjorde sju mål på de sista sju matcherna. Nu är det Edmonton och NHL som gäller för snabbskrinnaren.

Hur blir det att spela utan Nygård?

– Inga konstigheter, vi har hela tiden vetat att han skulle försvinna, säger "Linkan".
– Nu spelade jag och "Jake" (Jacob Nilsson) med Åslund istället, "Åsa" är komplett, kan göra mål, passa och jobbar stenhårt. Det kommer att bli bättre och bättre framöver.