Full pott för Färjestad i helgen
Publicerad: 2022-01-16
DamEttan
Maximala poäng med sig från helgen. Det blev facit när Färjestad hade slagit SHK med 4-1 under söndagen.

– Tre poäng, mer än så var det inte att ta med sig från dagen, menade assisterande tränaren Fredrik Wilhelmsson efter slutsignalen.

Efter fredagens spännande match mot toppkonkurrenten Sandviken så var dagens match av en annan kaliber. Det var inte mycket som gick rätt till en början, och Silje Holös fann det för gott att ta en timeout redan i mitten av första perioden.
– Vi gör inget av det vi kommit överens om och spelar inte på vår förmåga, sade hon i den första pausen. Med sig hade man då en uddamålsledning sedan Gina Kristiansen styrt in ett skott från Frida Larsson.

Den andra perioden var bara 55 sekunder gammal när nyförvärvet Andrine Furulund satte 2-0 påpassligt på en retur. Spelet såg bättre ut, men i den andra halvan av perioden föll man tillbaka i lite gamla synder från den första.

I tredje var Färjestad det klart bättre laget och kunde även utöka ledningen genom mål av Josefin Lindström och Furulund som gjorde sitt andra för dagen. SHK reducerade men kom aldrig närmare än så.
– Vi är nöjda med att ha tagit full pott i helgen. Det ska man komma ihåg, att tjejerna är inte vana att spela två matcher på tre dagar. Det kanske var en faktor till att det såg ut som det gjorde idag. Normalt är det en match i veckan i den regionala serien. När vi kliver in i nästa steg så kommer det att bli som nu, tätt mellan matcherna. Just det var en bra erfarenhet för laget, menar Fredrik Wilhelmsson.

Nu väntar Västerås hemma nästa helg och den sista matchen i den västra damettan är på bortaplan mot Sandviken. Sedan väntar spel i Allsvenskan.

MATCHFAKTA

Färjestad BK - SHK
4-1 (1-0, 1-0, 2-1)
Mål, FBK, Andrine Furulund 2, Gina Kristiansen, Josefin Lindström. SHK: Josefine Wiklund.
Skott: 55-17 (23-3, 18-8, 14-6)
Utv, FBK: 4x2 SHK: 4x2
Publik: 144