Joel Nyström satte avgörande målet
Publicerad: 2022-11-15
CHL
Färjestads spelskicklige back Joel Nyström avgjorde första åttondelen efter en fin dragning och prickskytte från halvdistans.
– Det var bara att lägga in den, säger Nyström efter Per Åslunds och Linus Johanssons fina jobb framför mål.

Färjestad tog förvisso ledningen tidigt genom Joakim Nygård men sen blev det tyngre då Mountfield vände 1-0 till 1-3.
Vad hände?
– De kom ut hårt och det är lite dåligt av oss att inte vara beredda på den höga pressen, vi spelade fast varandra för mycket, säger Joel Nyström.
– Vi får ta lärdom av det till nästa match och vara med från start. För spelar vi så här i Tjeckien, då går det undan där nere.
Vad sa ni i pausen?
– Vi sa att vi måste spela det enkla spelet och göra det vi pratat om. Vi vet hur de vill spela och vi måste göra det bättre, berättar FBK-backen.
– Om vi spelar bra ska vi kunna spela oss ur den höga pressen.
Det var 3-3 inför tredje perioden och då klev Nyström fram och satte 4-3 i powerplay.
– Fick ett bra pass från "Linkan" (Michael Lindqvist) och sen kom deras toppgubbe ganska hårt på mig. Jag försökte finta honom lite, gick lite i sidled och sen var det "Åsa" (Per Åslund) och Linus (Johansson) som gör det väldigt bra framför mål. Det var bara att lägga in den för mig så de ska ha väldigt mycket cred där, målvakten ser ju inte nånting, säger segerskytten.
Åslund och Johansson fixade rena motorvägen där i mitten, förvånad att det blev så fritt?
– Ja, lite, faktiskt, ler han.
Det var nära en repris på slutet av matchen.
– Får ta det nästa match istället, säger han.
Vad tror du om returmatchen i Tjeckien om en vecka?
– De kommer att komma ut och köra hårt, precis som idag. Vi måste vara med från start och spela bättre över sextio minuter. Gör vi det och spelar vårt spel så har vi bra chans.

Det var ganska tydligt att det var första matchen efter ett längre uppehåll. Passningarna och åkvägarna var inte synkade, det var en hel del slarv och tappade puckar.
Var det deras höga press som ställde till det?
– Om vi spelar som vi tränar ska vi kunna spela oss förbi dem, slår han fast.
– Sen tyckte jag att de inte orkade spela samma spel som i första perioden. Men vi måste spela bättre, så är det bara. Vad tycker du om din egen nivå?
– Jag tycker väl att jag kunde spelat bättre idag men det var som för hela laget, vi måste vara med från start och spela det enkla spelet.