Gereon: – Det gäller att göra allt ännu bättre, jobba ännu hårdare!
Publicerad: 2021-01-14
Eftersnack

Efter två raka förluster mot Frölunda (0-3) och Oskarshamn (1-3) hade Färjestad ett rejält snack om hur man vill uppträda som lag och spela hockey framöver. Resultatet blev att FBK inledde ganska bra borta mot HV71.
– Ja, vi var påkopplade från start, spelade bra och skapade en hel del chanser, säger FBK-tränaren Gereon Dahlgren.
– "Linkan" (Michael Lindqvist) hade ett friläge, vi borde nog haft ledningen efter första perioden.

I andra perioden kom istället två snabba HV-mål.
– Mmm, ett direkt i PP och 2-0 några byten senare, brutalt tungt, säger Gereon.
– Självkänslan är inte den bästa efter ett par förluster så det var tungt.

HV gjorde 3-0 i slutet på andra och 4-0 i början av tredje.
– Vi hade ett kanonläge att göra 3-1 men istället kom 4-0, suckar Gereon.

Ni hade inget flyt men det förtjänar man väl?

– Ja, så är det, det gäller att göra allt ännu bättre, jobba ännu hårdare, säger FBK-tränaren.

Ni tog time out efter 4-0.

– Vi sa till killarna att släppa loss och vi fick in 4-1 och 4-2. Vi hade lägen till 4-3 men, men….
– Vi visade i alla fall att vi jobbar arslet av oss, inte viker ner oss!

FBK hade två raka numerära överlägen i mitten på tredje perioden men fick inte in pucken. Något som varit ett problem en längre tid, FBK har inte gjort ett mål i powerplay på de sju(!) senaste matcherna. Samtidigt har man släppt in fem mål på lika många matcher.
– Viktigt att vinna "special teams", eller i alla fall spela oavgjort, säger Gereon.
– Idag förlorade vi med 0-2, så vi måste bli effektivare.
HV gjorde både 1-0 och 3-0 med en man mer medan FBK inte utnyttjade något av sina fyra lägen i powerplay.

På lördag väntar Frölunda hemma i Löfbergs Arena, samma Frölunda som FBK förlorade mot i Göteborg med 0-3 förra lördagen. Läge för revansch?
– Ja, en härlig match, säger Gereon som bara ser möjligheter, framtiden är ju det enda man kan påverka. Färjestad gjorde dessutom säsongens kanske bästa insats när man besegrade Frölunda med 3-0 hemma i höstas vilket borde inspirera.