Färjestad vill studsa tillbaka efter förlusten
Publicerad: 2021-11-05
DamEttan
Den senaste matchen borta mot Sandviken gick inte som planerat då laget fick åka hem med säsongens fösta förlust.

– Vi vill studsa tillbaka och göra direkt mot SHK hemma i morgon, säger Jennifer Axelsson.

Sandviken och Färjestad har varit de två topplagen i den västra DamEttan under flera år. Det ser ut att bli en liknande historia även denna säsong.
– Vi vet att det blir tuffa matcher mot Sandviken. Alla vill slå oss och det är de som tidigare visat att de har en möjlighet att göra det. Vi hade hört på förhand att de fått till en del bra värvningar så vi var beredda på det. Alla matcher är tuffa och vi måste jobba för att vinna, säger Axelsson.

Men det är inte alltid en förlust bara är en förlust om man ska tro Jennifer Axelsson.
– Man lär sig av förluster. Det är ju inte bra att nivån tillåter att vi ofta vinner med stora siffror. En förlust sätter också ljus på vad vi måste förbättra för att i förlängningen kunna ta det där steget vi alla vill. Vi tar den som utbildning och gör något bra av den, säger hon.

I morgon kommer en chans till revansch då upplandslaget SHK Hockey från Skärplinge gästar Löfbergs Arena.
– Det blir vårt första möte med SHK för säsongen. Tidigare år har de varit ett jobbigt lag att möta. De spelar fysiskt och tävlar i varenda situation. Vi måste helt klart upp från senast och göra det vi ska och är bra på.

Matchen mot SHK blir också den sista matchen innan lagets norska spelare ska ge sig iväg på landslagsuppdrag. Line Bialik och Kaja Ekle är uttagna till att spela OS-kval för Norge. Kvalet spelas i Chomutov, Tjeckien, där de ska möta Ungren, Polen och Tjeckien.
{!A}

Gina Kristiansen åker med U18-landslaget till Radentheim i Österrike för en fyrnationsturnering. Tjeckien, Tyskland och Österrike gör tillsammans med Norge kvartetten komplett.
– Riktigt kul för tjejerna. Line är ju utlånad till oss från AIK - hon spelar bara matcher med oss. Hon bidrar med ytterligare en dimension i vår trupp med sitt lugna och trygga spel. Kaia är tillsammans med Linda Glädt ett bra målvaktspar där båda sporrar varandra till att bli bättre. Kaia är en väldigt ambitiös och träningsvillig målvakt och är en stor tillgång i vår grupp, säger Axelsson.

Gina Kristiansen går på hockeygymnasiet tillsammans med Frida Larsson och Mimmi Gill, och axelsson beskriver henne som lagets speedkula.
– Hon har kommit väldigt bra in i gruppen och är en sån där spelare som inte visar någon pardon på varken träning eller match. Hon är en tillgång för både oss och det norska landslaget, avslutar Axelsson.
{!B}

Matchen mot SHK startar 15:30 (i morgon lördag) och spelas i Löfbergs Arena.
Biljett till matchen köper du här!