Hemmadebut direkt för Reichenberg
Publicerad: 2018-12-19
inför match
Han kom till Karlstad i måndags. Ikväll gör han sin SHL-debut.

– Det känns lite pirrigt, men det ska bli jättekul, säger den norske landslagsmannen Alexander Reichenberg.

Den norska kopplingen har funnits i Färjestad sedan länge. Så Löfbergs Arena är inte helt nya miljöer för Reichenberg.
– Jag har spelat här tidigare, då med norska J20-landslaget. Sen har jag varit och sett nån match också. Men att jag själv ska få dra på mig Färjestadströjan ser jag som något riktigt stort, säger han.

Han kommer att ärva ett gammalt ”norsknummer” då han kommer att spela i tröja nummer 12.
– En stor kostym att fylla, säger han och refererar till den tidigare innehavaren av tröjnumret, Marius Holtet.

Johan Pennerborn är också taggad för kvällen och han är nyfiken på vad nytillskottet kan göra.
– Vi har haft två dagar med Alexander nu, men träning är träning. Ikväll är det skarpt läge och jag är nyfiken på vad han kan uträtta.

Det är en känsla som även Reichenberg delar.
– Det blir första matchen på den här nivån, men jag har spelat i landslaget och mött riktigt bra lag så det ska nog gå bra. Dessutom har jag fått indikationer på att det kommer en del norrmän till matchen ikväll. Det spelas inget i Norge ikväll så de tar en ”svensketur”, handlar lite inför jul och ser på hockey. Det blir en kanondag helt enkelt, ler Reichenberg.

Matchen startar klockan 19:00 och du hittar biljetter via den här länken.