Martin Johanssons första hattrick
Publicerad: 2020-11-14
Eftersnack
Martin Johansson gör sin 13:e säsong i SHL/Elitserien och har drygt 500 matcher i ryggen. Mot Djurgården kom karriärens första hattrick när han gjorde 1-0, 2-0 och 4-0.
– Jag hade nästan börjat gett upp hoppet om ett hattrick efter strax över 500 matcher, ler han.

Martin Johansson gjorde mot Djurgården sitt 100:e mål i SHL när han satte 1-0 i första perioden. Av bara farten kom ytterligare två mål, ett hattrick, således, hans första i SHL/Elitserien.
– Riktigt roligt, synd att det inte var lite mer publik så man fått känna lite mer.
De 50 tappra FBK-fansen på läktaren gjorde ett grymt jobb när de skrek och hejade på men visst hade det varit läckert med 8.250 som jublar åt ett hattrick en lördagskväll. Men nu är det som det är i dessa coronatider.

Vad säger du om dina mål?

– Det första var ett riktigt bra uppspel av Viksten där i powerplay, jag fick ett bra läge och den satt, minns han.
– Andra var bra passning från Åslund från "fickan", trodde att jag bara skulle lägga ner pucken i deras zon men jag såg att han (DIF´s Domink Bokk) var lika trött som jag var. Försökte komma runt spelaren och komma in på kassen, sen var det bara flyt att den gick in mellan benen.
– Trean var en retur som studsade litegrann, men det var min dag idag och den studsade in.

Nu har Martin gjort fem mål på de tre senaste matcherna, det kan man kalla toppform, stekhet eller vad man vill.
– Det var ett tag sen jag var i den målformen i Färjestad, men när man för förtroende och självförtroende är det klart lättare, säger matchhjälten.
– Nja, det är många som gör det bra idag, som jobbar och sliter, många som krigar, säger han uppskattande om hela lagets uppoffrande arbetsinsats.

Han har spelat center senaste tiden och gör det riktigt bra med sin vassa skridskoåkning och fysiska spelstil.
– Jag spelade center i ungdomsåren upp till Färjestads A-lag, säger han.
– När jag fått spela mer och mer center nu känns det naturligt, riktigt roligt. Jag har alltid fått kommentarer om att jag tänker lite för mycket, det passar nog mig att läsa av spelet och spela utifrån det.
Ni spelade bra hela matchen, alla sextio minuterna, det har ni haft lite svårt för hittills.
– Ja, jag hoppas att det ger oss lite stabilitet och får lite trygghet framöver, ha nåt att luta oss tillbaka på om vi får en sämre period, nu ska vi bygga vidare från det här.