Ett lilagult FBK vann mot Djurgården
Publicerad: 2020-03-07
Matchreferat
Färjestad BK - Djurgårdens IF 4-1(2-1, 1-0, 1-0). Det bjöds på härlig underhållning och en väldigt händelserik match. FBK hade ledningen med 2-0 och 3-1 där Per Åslund punkterade matchen med sitt andra mål i matchen i tom kasse.

Första perioden

Färjestad, i lila/gula dräkter, tog hand om spelet och när Djurgården drog på sig matchens första utvisning kom ledningsmålet. Per Åslund åkte bakom målet men släppte pucken tillbaka till Daniel Viksten som sköt direkt. Karri Rämo i DIF-kassen hann inte tillbaka och täppa till och det var 1-0 efter 4:23.
Hemmalaget dominerade fullständigt och DIF tog på sig en nya tvåa och FBK hade jättelägen för Per Åslund och "Lilliz" Nilsson men Rämö räddade.
DIF hann knappt bli fulltaligt då Jesper Olofsson satte fart på vänsterkanten, försökte runda backen men trycktes ut ner till mållinjen. Olofsson skickade in pucken från ingen vinkel alls men pucken "gick igenom" Rämö på nåt sätt, 2-0 efter 7:17!

Efter halva perioden var skotten 9-2, vilket underström FBK-dominansen.
Gästerna fick chansen i numerärt överläge i fjortonde minuten och då kom reduceringen. Patrik Berglund fick direktskjuta från halvdistans och pucken satt hårt i vänsterkrysset bakom en chanslös Arvid Holm i hemmamålet. 2-1 efter 14:45.
FBK-backen Liluns Arnesson hade två jättelägen att öka på ledningen i slutminuterna. Vid det första sköt han mellan benen på Rämo men pucken styrdes tätt utanför vänsterstolpen.

Andra perioden

Även mittperioden blev oerhört händelserik. Båda lagen hade varsin fin chans för "Lilliz" Nilsson och Tom Wandell men målvakterna räddade.
FBK drog på sig utvisningar och DIG fik spela fem mot tre en kort stund men hemmalaget offrade sig och grejade sitt numerära underläge.
Det var intensivt och mycket känslor och en fullsatt arena levde med.
I åttonde minuten drog DIF på sig en utvisning, då kontrade Manuel Ågren till sig ett friläge och sköt i ribbans undersida. Nära!
Istället kunde Jonathon Blum med en lång passning friställa Per Åslund som distinkt tryckte upp pucken till 3-1 efter 9:01!

Minuten senare fick gästerna ett straffslag som Sebastian Strandberg tog hand om. Hans skott utanför målramen gjorde att Holm inte behövde ingripa.
Djurgården hade sen några bra minuter med långa anfall där trötta FBK-spelare hade svårt att byta.
Det var ombytta roller i slutminuterna där FBK körde slut på DIF-spelarna och hade flera vassa lägen men inte fick in pucken.
Gästerna hade mer puck i perioden men var trubbiga, FBK skapade vassare lägen.

Tredje perioden

FBK spelade effektivt på sin ledning och tillät inte gästerna att skapa några reduceringslägen inledningsvis, det var FBK som skapade chanser.
DIF drog på sig en utvisning i nionde minuten men FBK fick inte till något bra spel med en man mer.
Tiden tickade iväg och FBK hade full kontroll ända in till slutsignalen. DIF plockade målvakten med minuten kvar och då satte Per Åslund 4-1 i tom bur, "Åsas" andra mål i matchen.

En fantastisk hockeymatch med känslor och tufft spel. FBK var det bättre laget över sextio minuter och vann rättvist.