Färjestad föll i Scandinavium
Publicerad: 2018-11-23
Matchreferat
Frölunda HC - Färjestad BK 4-1 (2-0, 0-1, 2-0). Frölunda tog ledningen med 2-0 efter en lyckominut i första perioden och FBK tvingades jaga. Man reducerade till 2-1 men hemmalaget avgjorde i tredje och vann med 4-1.

Första perioden

Efter en jämn inledning drog FBK på sig en utvisning efter tre minuter. Frölunda utnyttjade läget och Patrik Carlsson fick nästan öppet mål av Ryan Lasch till 1-0 efter 3:21.
FBK hann knappt samla ihop sig innan 2-0 låg i målnätet. Nu var det Sebastian Stålberg som fann Tim Söderlund i mitten och hans direktskott satt hårt vid högerstolpen bakom en chanslös Markus Svensson. Det var bara 57 sekunder mellan målen och Frölunda hade fått en kanonstart på matchen.
Hemmalaget trummade på och det osade mål flera gånger om men FBK-målvakten räddade starkt. FBK jämnade ut spelet, ja, tog egentligen över spelmässigt men skapade inte lika vassa målchanser som Frölunda. Närmast ytterligare mål var hemmalagets Joel Mustonen som sköt direkt mitt i skottsektorn och Svensson räddade med den tejpade knoppen(!) längs upp på klubbskaftet.

Andra perioden

FBK kom ut med betydligt fättre fart, checkade högt upp i banan och fick tryck på hemmalaget. Man hade ett misslyckat powerplay innan reduceringen kom. Michael Lindqvist åkte upp med pucken på högersidan och släppte bakåt till Martin Johansson som sköt direkt. Pucken for in vid högerstolpen och det var 2-1 efter 4:20.
Det var tufft och intensivt och en tilltagande kamp i varje situation, allt i publikens smak. FBK var det spelförande laget men Frölunda stack upp med några långa anfall där FBK-målvakten fick göra några fina räddningar.
Oskar steen hade bästa kvitteringsläget i trettonde minuten men fri med Johan Mattsson lyckades han inte överlista hemmamålvakten.
2-1 in till paus och 3-12 i skott visade att FBK dominerat.

Tredje perioden

Frölunda fick en bra start på perioden när Rhett Rakhshani kom på högerkanten, bröt in mot mål och stänkte upp pucken i det bortre krysset. 3-1 redan efter 1:23 och tung uppförsbacke för FBK.
Minuten senare var det nära ytterligare hemmamål men Anders Grönlunds skott tog i högerstolpen.
Med åtta minuter kvar satsade FBK hårdare framåt med aggressiv checking och mycket skridskoåkning och man började skapa lägen. Frölunda tog timeout med 5:46 kvar för att samla laget.
FBK´s iver att gå framåt gav stora luckor för Frölunda och i ett tre mot en-läge kunde Ryan Lasch sätta 4-1 med 4:24 kvar och matchen var avgjord.

FBK blandade och gav i denna match där misstagen i första perioden blev dyrbara. Man vann skotten i matchen med 35-23 men Frölunda hade fler vassa lägen och var dessutom effektivare.
Bara att ladda om inför returen imorgon, lördag, i ett fullsatt Löfbergs Arena kl. 18:00!