Ytterliggare kontraktförlängningar på damsidan
Publicerad: 2022-05-25
Nu är det dags att presentera ytterligare några av de som förlängt sina kontrakt med Färjestad BK Dam och är klara för säsongen 2022/2023.

Färjestad har ambitioner att de kommande åren ta stora kliv på damsidan och till den kommande säsongen görs satsningar på flera plan inom våran organisationen för damhockey. Självklart är en nyckel för att vara framgångsrika att behålla värdefulla spelare och en stomme i laget. Därför är vi mycket glada att presentera några av de som kommer att fortsätta resan med Färjestad den kommande säsongen.

Matilda Eriksson, forward, (19 år)
Hon kom från Södertälje till Färjestad inför förra säsongen, då som back. Vi tog ett gemensamt beslut att testa henne som forward och såg att vi fick mer ut av henne som spelare direkt. Hon var tuff, vågade utmana och tog verkligen steg i sin utveckling. Matilda är jobbig för motståndarna att möta ute på isen med sin fysik och skridskoåkning. Matilda är en väldigt fin person att ha i gruppen och sprider mycket energi till människor runt om sig.

– Det känns superkul med förlängning av kontrakt. Färjestad är en väldigt bra klubb som jag trivs väldigt bra i och här finns det goda förutsättningar inför nästa säsong. Ska bli väldigt kul att få fortsätta spela i Färjestad, säger Matilda Eriksson.

Julia Hagnäs, back, (21 år)
Julia kom Från Finland inför förra säsongen för att plugga i Karlstad och provspelade för oss. Vi förstod väldigt snabbt att det här är en spelare som har puckkänsla och någon vi ville ha i vårt lag. Julia är en viktig pusselbit i lagbygget för oss, hon har visat en väldigt hög lägstanivå. Hon är väldigt lugn och smart både med och utan puck samtidigt som hon har viljan att alltid bli bättre. – Jag ser väldigt mycket fram emot att se vad en sommar med fysträning kan göra för hennes utveckling, säger tränaren Silje Holös.

Silje Holös, tränare, (29 år)
Kom in som tränare i februari 2021 där hon tog över laget under en inställd coronasäsong. Silje har tidigare spelat i Färjestad, men också i SDHL under flera säsonger. Hon vet vad som ska till för att kunna ta steget upp på högsta nivå och höjde kraven för spelarna både på och utanför isen omgående.

– Vi behövde struktur i grundspelet, våga mer och förbättra fysiken. Gruppen tog stora steg förra säsongen, men det räckte inte hela vägen. Vi är bara i början av vår resa tillsammans och vi ska fortsätta att jobba mot våra mål. Jag vill vara med att fortsätta på den process vi har påbörjat. Det är en fantastisk grupp att jobba med och jag ser fram emot ytterligare två säsonger i Färjestad BK, säger Silje Holös.

Content Manger Erik Rubenson