Färjestad tog revansch på Frölunda
Publicerad: 2018-11-24
Matchreferat
Färjestad BK - Frölunda HC 3-1 (1-0, 1-0, 1-1). Det var tätt och intensivt och FBK tog ledningen i första perioden. Man spädde på till 2-0 i andra men Frölunda reducerade i den tredje och det var spännande ända till slutet där Jesse Virtanen sköt via Gustav Rydahl och pucken gick in i det tomma målet.

Första perioden

Matchen inleddes i ett makalöst högt tempo och det var hemmalaget som gasade på mest. Inget av lagen skapade dock några vassa chanser och spelmässigt var det tätare spel och krympta ytor jämfört med matchen igår i Scandinavium.
Båda lagen hade chansen i varsitt powerplay men målvakterna Markus Svensson (FBK) och Johan Mattsson (FRÖ) hade inga större problem att hålla rent.
I fjortonde minuten hade Tim Söderlund en fin uppåkning och bra skott men FBK-målvakten räddade.
Med fem minuter kvar kom första målet, efter långt bökande efter högra sargen kom pucken loss ut till Johan Ivarsson som åkte in mot mitten. FBK-backen sköt och pucken satt vid vänsterstolpen, mycket tack vare Carl Jakobssons skymning där Mattsson inte såg ett dugg.
Patrik Carlsson hade jätteläge att kvittera före paus men Svensson gjorde en prakträddning och styrde bort pucken.

Andra perioden

FBK inledde vasst och hade två jättelägen i första bytet men Tomi Sallinens skott räddades av Mattsson och Nygårds försök tog i målramen. Efter ett resultatlöst powerplay för FBK bjöd man Samuel Fagemo på ett friläge men han sköt utanför FBK-kassen.
I nionde minuten fick FBK en snabb spelvändning där Jesper Olofsson spelade in centralt till backen Theodor Lennström som sköt direkt. Mattsson hann inte över i sidled och pucken smet in vid den högra stolproten. 2-0 efter 8:34!
FBK misslyckades åter med ett powerplay innan gästerna fick spela med en man mer. De hade rejält tryck och Svensson spelade på toppen av sin förmåga och höll tätt. Axel Ottosson hade dessutom ett friläge men frölundamålvakten räddade starkt.

Tredje perioden

Frölunda var tvingade att gå på offensiven och det var heta chanser åt båda håll när spelet öppnade upp sig. Vasse Fagemon hade en inbrytning men Svensson räddade. FBK var nära i tredje minuten men Jesper Olofssons skott tog i vänsterstolpen.
Istället fick gästerna ett två mot en-läge där Joel Lundqvist serverades näst intill öppet mål och det var 2-1 efter 6:20.
Det blev tämligen irriterat mellan lagen och det blev både gruff och utvisningar.
Efetr elva minuter åkte sig Joakim Nygård fri men Mattsson knep ihop benskydden och räddade.
Båda lagen hade varsitt powerplay utan resultat och med två minuter kvar plockade Frölunda ut målvakten för spel sex mot fem. Då fick Jesse Virtanen pucken i egen zon och sköt från 50 meter via(!) Gustav Rydahl in pucken i det tomma målet.

En härlig laginsats där man tog revansch för förlusten igår i Scandinavium. Markus Svensson stod för en femstjärnig insats i målet och framstår alltmer som en av seriens absolut bästa målvakter