FBK avgjorde i tredje och bröt förlusttrenden mot Skellefteå
Publicerad: 2019-02-26
Matchreferat
Skellefteå AIK - Färjestad BK 1-3 (1-1, 0-0, 0-2). FBK tog ledningen i första men sen var det Skellefteå som dominerade första två perioderna. Adam Werner storspelade i FBK-kassen och då kunde Michael Lindqvist och Jesper Olofsson avgöra i tredje.

Första perioden

Efter en jämn inledning fick FBK första chansen i numerärt överläge och hade några chanser som hemmamålvakten Armalis räddade.
Skellefteå fick nästa powerplay och då kom ledningsmålet - för FBK! Joakim Nygård stack på högerkanten och passade in till Linus Johansson på bortre stolpen och han sköt högt. 0-1 efter 11:48!
Spelet fem mot fyra fortsatte och Adam Werner i FBK-målet tvingades till flera fina ingripanden. Trots att FBK blev fulltaligt så var det hemmalaget som tryckte på för en kvittering och den kom till slut med 24 sekunder kvar av perioden. Efter hårt hemmatryck i anfallszonen fick Oscar Möller pucken i mitten och han pricksköt in 1-1 bakom en skymd FBK-målvakt.

Andra perioden

Färjestad inledde bäst men efter en egen utvisning tog Skellefteå över. Adam Werner spelade dock mycket stabilt mella stolparna och höll rent.
I mitten av perioden jämnade FBK ut spelet och hade några halvchanser för Jesper Olofsson och Jesse Virtanen men Armalis i hemmakassen höll också tätt.
Sista 6-7 minuterna visade gästerna upp lite bättre skridskoåkning och då hade man lättare att komma till anfallszonen och sätta tryck, utan resultat dock.

Tredje perioden

FBI inleder piggt och efter en snabb spelvändning kommer 1-2-målet. Michael Lindqvist åkte upp på högerkanten och sköt ett skott där pucken slank in mellan plockhandske och benskudd på målvakten.
Målet gav ny energi åt FBK som nu hade bra kontroll. Det blev allt grinigare och domarna släppte flera misstänkta utvisningar.
I jakten på kvittering skapade hemmalaget lägen men Werner spelade grymt bra i FBK-målet. Och framåt visade FBK effektivitet för i trettonde minuten fick Jesper Olofsson skottläge i mitten och pucken satt klockrent i högerkrysset, 1-3 med 7:48 kvar!
Två hemmautvisningar gjorde det lätt för FBK att spela bort fyra minuter och Skellefteå plockade målvakten sista minuterna. En ny hemmautvisning när Olofsson höll på att åka sig fri sänkte dock alla förhoppningar och FBK vann.

FBK stod åter för en stark tredje period och förlustsviten mot Skellefteå är därmed bruten.
Stort extra plus till målvakten Adam Werner som motade 34 av 35 skott.