FBK vann annandagsmatchen mot Djurgården
Publicerad: 2020-12-26
Matchreferat
Färjestad BK - Djurgårdens IF 5-2 (1-0, 2-0, 2-2). Färjestad var det bättre laget och gick upp till 3-0 i andra perioden. DIF låg hela tiden ett par mål efter och FBK vann med 5-2 till slut. Jacob Peterson hemmahjälte efter två mål och två assistpoäng.

Första perioden

Efter en trevande start på matchen var det Färjestad som tog tag i spelet och skapade målchanser. I åttonde minuten spelade Victor Ejdsell ut till höger tekningscirkel där en fri Jacob Peterson stod. Han fick sikta in sig och pucken satt hårt i nättaket i första krysset. 1-0 efter 7:08!
FBK fick matchens första numerära överläge i tolfte minuten där Michael Lindqvist och Martin johansson hade de vassaste möjligheterna men Niklas Svedberg räddade dubbelt upp.
I periodslutet hade Djurgården periodens stakaste minut där kvitteringen hängde i luften men Henrik Haukeland i hemmakassen höll tätt.

Andra perioden

FBK drog på sig en utvisning i första bytet men spelade bort det numerära underläget på ett bra sätt. I fjärde minuten kom hemmalaget i en blixtrande spelvändning där man sågade sig igenom DIF-försvaret med långa precisa passningar. Pucken gick snabbt mellan Ejdsell, Daniel Viksten, Jacob Peterson som spelade fram till backen Adam Ginning som fyllde på och styrde in pucken mellan benen på Svedberg. 2-0 efter ett riktikgt klapp-klapp-mål!
Hemmalaget drog på sig ytterligare två utvisningar men gästerna lyckades inte överlista Haukeland i FBK-kassen.
DIF försökte och försökte men hölls på utsidan av ett stabilt FBK som hade bra kontroll på matchen så långt.

Tredje perioden

Inledningen på perioden blev väldigt händelserik. Haukeland räddade ett jätteläge för Rhett Rakhshani innan DIF drog på sig en tvåa. Jacob Peterson fick pucken vid vänsterstolpen, vände sig om och sprätte upp pucken stenhårt i det bortre krysset, 3-0!
Glädjen blev kortvarig då Kalle Östman smällde upp 3-1-reduceringen i Haukelands vänstra kryss bara 49 sekunder senare.

Ny DIF-utvisning gav nytt FBK-mål, det tog bara 4 sekunder innan Jacob Peterson fann Victor Ejdsell som ur liten vinkel pangade in pucken. 4-1 efter 5:38!

DIF fick in 4-2-pucken genom Tom Wandell, som gick köksvägen då det återstod 5:33 av matchen. FBK höll enkelt undan för gästernas försök att få med sig poäng och Carl Jakobsson kunde spika slutresultatet till 5-2 i tom kasse.

En riktigt stabil laginsats från FBK, Haukeland bra i målet och kedjan med Peterson (2+2 poäng), Ejdsell (1+2) och Viksten (0+3) var alldeles lysande.