Ginning målskytt efter klapp-klapp-mål
Publicerad: 2020-12-26
Eftersnack
Vi bjöds på flera snygga mål när Färjestad vann mot Djurgården med 5-2. Snyggast var 2-0-målet som backen Adam Ginning tryckte in i början av andra perioden efter ett riktigt klapp-klapp-anfall.
– Alltid kul att göra mål, skrattar Adam som alltid visar enorm glädje.

Jag tror inte att någon säger emot om jag påstår att backen Adam Ginning är den spelare som visar mest glädje i Färjestad när han gjort mål.
– Alltid kul att göra mål, speciellt när man inte brukar gör så många, man ska visa känslor, skrattar Adam.

Det blir inte sämre av att det var riktigt snyggt?

– Nej, det var bra spel hela vägen från egen zon. Bra sista pass från Peterson och jag försökte bara få pucken på mål, säger 2-0-målskytten.
Pucken vann i FBK´s egen zon och sen gick det snabbt från Victor Ejdsell till Daniel Viksten i vänsterläge. Viksten spelade över till Jacob Peterson på högersidan och Peterson direktpassade in i mitten där Ginning kom farande och mer eller mindre stötte in pucken mellan benen på Djurgårdens målvakt Niklas Svedberg från fem meters håll.

Färjestad var numret större än Djurgården idag och segern med 5-2 var rättvis.
– Ja, jag tyckte att vi spelade bra, kul att vara igång igen, säger Ginning.

FBK-backen har haft en höst med relativt lite speltid men sen Albert Johansson åkte till JVM i Kanada, Vojtec Mozik lämnade laget och Sebastian Erixon varit sjuk/skadad har istiden växt rejält. Mot Djurgården blev det hela 20:53 och ett stort ansvar.
– Känns bara bra, jag vill spela mycket. Då kommer självförtroendet och det är bara att bygga vidare på mitt spel framöver.

FBK-tränaren Johan Pennerborn är väldigt nöjd att se hur den 20-årige backen utvecklats. Han är dessutom en enorm glädjespridare och väldigt populär i laget.
– Med tid blir det mer goda vanor, mer upprepningar och mer tid med pucken. Och framgång leder till framgång, säger "Pennan".
– När en dörr öppnas och chansen ges då gäller det att vara redo och det har han varit.
– Han visar mycket känslor när han gör mål men man ska veta att han är lika glad när han gjort något bra defensivt, en mycket bra kille!